Sayed
    Vad är skillnaden mellan fem åriga och tre åriga program på högskolan.
    Jag vill läsa civilingenjör, alltså en fem åriga program. Men vad är skillnaden om jag väljer 3 åriga sedan läser 2 år till. Eller är det bättre och läsa fem PR från början.
    Jag har hört, ifall om man läser den tre åriga program så kommer man inte ha mycket teori på högskola, så blir det nig svårare när man ska läsa 2 år efter de treåriga program, är det sant?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sayed,
    jag tänker i första hand på att i fall du läser det 3-åriga programmet /högskoleingenjör/ måste du sedan Konkurrera om plats på masterprogrammet (det 2-åriga påbyggnads-programmet) och det är inte säkert att du kommer in;
    däremot, om man läser på det 5-åriga programmet, är det ofta så att man efter 3 år kan hoppa av och få sin högskoleingenjörs-examen. På så sätt är det bättre att komma in på det 5-åriga programmet direkt /civilingenjör/.

    Ang. innehåll i programmen
    Det finns väldigt många olika högskoleingenjörs- och civilingenjörsprogram; innehåll i dem och upplägg (vilka kurser man läser först, och vilka - sen) kan vara olika. Det är därför bäst att kika på just de program som du är intresserad av. Du kan också med fördel kontakta studievägledare på just de programmen som du är intresserad av.

    Hälsningar

    Peter