Felicia

    Jag är introvert och blir trött av för mycket social kontakt, vilket är ett skäl till att jag ibland tvivlar på mitt yrkesval som socionom. Jag arbetar just nu som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd (sommarvikariat) och även om det ger mig möjligheten att sitta ganska mycket ensam på mitt kontor är det 1 timmes telefontid varje dag då klienter kan ringa mig, och jag blir ofta kallad olika fula ord som fitta, hora, slyna osv vilket inte gör telefonsamtalen bättre. Jag tycker inte om att prata i telefon i allmänhet eller att träffa människor i onödan, utan umgås helst bara med den lilla omgivning jag är trygg med. Jag skulle nog trivas bättre om jag hade ett yrke med mindre social kontakt. Jurist är ett alternativ, finns det juristjobb där man inte behöver ha så mycket social kontakt med andra människor? Systemvetare är ett annat alternativ, finns det jobb inom IT där man inte behöver ha så mycket social kontakt? Ekonom är mitt tredje alternativ och rent spontant känns detta som att det skulle vara det område där det finns flest osociala jobb, tänker då främst på jobb inom redovisning. Skulle du då rekommendera ekonomprogrammet på högskola eller utbildning till redovisningsekonom på yrkeshögskolan? Eller vilka andra områden förutom redovisning kan passa en introvert? För en introvert person, vilket av yrkena socionom, jurist, systemvetare och ekonom anser ni passar bäst och sämst?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    De yrken som du nämner i din fråga är mycket breda:
     ekonomer och jurister samt systemutvecklare - kan arbeta på diverse olika arbetsplatser på den svenska arbetsmarknaden med mycket Olika arbetsuppgifter, som både inkluderar mycket social kontakt och på vissa arbetsplatser - är det mycket lite socialkontakt. Därför är det mycket svårt att ge råd.
    Om du har vikariat som soc.sekreterare - så borde du ha socionomutbildning, stämmer det? Socionom-yrket är även det mycket brett, kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/socionomyrken

    Det går förhoppningsvis att hitta något ställe där du kan trivas att jobba på, även med socionomutbildningen i bagaget.
    Att inte vilja bli kallad för fula ord, är inte alls konstigt; det är ju i princip ingen som blir road av det. Kanske kan du lära dig att "se mellan fingrarna" på de nackdelar med yrket; att endast ha 1 timme telefontid per dag är ju extremt lite; och man för övrigt får jobba "för sig själv" - är ovanligt bra i så fall.
    På de flesta arbetsplatserna har man kontakt med "allmänheten" i betydligt större utsträckning; jämför Lärare; kurator på skolan; eller utredare på Försäkringskassan (där de försäkrade får ringa när som under hela kontors-dagen och man är tvungen att ta emot samtal från dem och där man också har tätt samarbete i sin "enhetsgrupp":fördelar arbetsuppgifter och hjälps åt - och gruppen kan bestå av ganska många personer och man väljer inte själv vilka som man ska ingå i samma arbetsgrupp med).
    Att ha så pass begränsad kontakt med "allmänheten": endast en timme om dagen är ju, som sagt, mycket gynnsamma förutsättningar för dig som vill ha lite kontakt. Att hitta en arbetsplats med ännu mindre kontakt blir svårt (kanske omöjligt), oavsett vilken utbildning man har.

    • : Jag studerar till socionom men är ännu inte färdigutbildad, däremot kan man efter fjärde terminen få sommarvikariat eller extrajobb, och jag har ett sommarvikariat. Det blev lite missvisande, 1 timmes telefontid per dag innebär att klienterna kan ringa in samtal för att ställa frågor under den tiden. Sedan är det även inbokade besök på kontoret på 1 timme per besök, och inbokade telefonutredningar som kan ta ganska varierande tid men också ofta uppåt en timme. Jag kanske sitter halva dagen på kontoret och utreder, och halva dagen med klienter antingen i telefon eller på besök, sedan är det ju en hel del kontakt med kollegor och samverkan med andra myndigheter också så det är ganska mycket social kontakt, förstår dock att det lät som att det var väldigt mycket ensamarbete i min fråga men det är det inte.
    • Mikael : Hitta några arbetsplatser där du tänker att du vill trivas och fråga de anställda där hur deras dag ser ut, hur mycket socialkontakt de har. Då vet du sedan mer om vilka yrken och arbetsplatser som kan passa dig.
    • : Mikael : Det lät som ett bra förslag faktiskt.