annika
    Hej! Jag har tagit en examen från gymnasiet där jag gick samhällsvetenskaplig linje. Jag vill till hösten söka ett program som tillhör behörighetsgrupp 4/A4. Jag har läst matte 1+2b. De står att man måste läsa 2c men det är väl naturlinjens motsvarighet till 2b? Har jag behörighet till denna grupp eller måste jag komplettera med matte 3 eller annan mattekurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Annika!

    I behörighetsgrupp 4/A4 ingår det Matematik 3 och Samhällskunskap 1b. Inom matten är det då 3b ELLER 3c som man ska ha betyg i.

    Om du läste 2b inann, bör du nu läsa eller göra prövning i 3b.

    Du har rätt i att matte 2c är motsvarande kurs till 2b. Och på samma sätt är matte 3c - motsvarande till 3b (eller tvärtom). C-spår läses på Naturvetenskaps och på Teknikprogrammet.

    Du måste alltså komplettera med Matte 3 (b eller c - spelar ingen roll) men det är lättare att få högre betyg i b-spåret, jämföret med c-spåret, därför är det fördelaktigare för dig att läsa Matte 3b (eller göra prövning i den kursen).

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare