Yilmaz

    Hej ! Jag undrade om vilken fysik 1 kurs man ska läsa vidare till fysik 2 ? .Jag är en ekonomi elev som vill söka till högre studier, och det här med att det finns olika slags fysik 1 kurser förvirrade mig lite gran. Skulle jätte gärna uppskatta svar. Mvh Yilmaz

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du behöver godkänt betyg i Fysik2 då läser du först Fysik1a och sedan Fysik2.

    Fysik 1a är en stor kurs á 150 poäng; den består av två mindre kurser: fysik 1b1 + 1b2, alltså man kan annars läsa Fysik 1b1 och sedan 1b2 och sedan fysik2. Det gör ingen skillnad... du kommer i vilket fall (med godkänt betyg i fysik1a eller i fysik 1b2 bli behörig att läsa fysik2).

    Om man anmäler sig till Prövning - då brukar man inte behöva uppvisa några betyg, alltså går det att anmäla sig till prövning i fysik2 utan att ha fått betygen i fysik, över huvudet taget... men har man inte kunskaperna "med sig" kommer man inte få godkänt betyg på prövningen.

    Hälsningar

    Mikael