Hussein
    Hejsan!

    Det är så här att jag läser till Sjukhusfysiker och är på första året, däremot så tänker jag byta till apotekarlinjen i Uppsala under vårterminen 2017 och jag har redan skickat in min ansökan. Då jag kollar på antagningspoängen för vårterminen år 2016 så låg det på 17.9 (BI) och 18,34 (BII). Själv så ligger jag på 17.97 men är rädd att det höjs det här året och därför så vill jag göra en prövning i komvux i ett ämne och förhoppningsvis höja betyget från E till B så mitt snitt blir 18,27. Då är mina frågor:

    1. Kommer jag hamna i kompletteringsgruppen (BII) då min ansökan bearbetas eller hamnar jag i både kompletteringsgruppen och gruppen utan komplettering (BI)?

    2. Tycker du att det är en bra ide att läsa upp ett ämne i komvux för att höja mitt snitt och därmed öka chansen att komma in?

    3. När jag förhoppningsvis kommit in till vårterminen i Uppsala, behöver jag säga upp mig från sjukhusfysiker programmet i Lund eller är det bara att resa upp till Uppsala och läsa till apotekare istället?

    4. Sista kompletteringsdag för vårterminen 2017 är 1:a december. Vad är kompletteringsdagen? Är det att man kan komplettera upp sina betyg från gymnasiet men att det måste ske innan 1:a december (som i mitt fall)? När jag har kompletterat mina betyg, måste jag skicka ännu en ansökan till eller behöver jag inte göra något?

    Många frågor men det här är väldigt viktigt för mig och är tacksam för alla svar jag kan få, då jag sökt på internet men hittade inte det jag sökte efter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är smart att göra provning och höja betyg och du kommer prövas med dina nuvarande betyg i BI gruppen och samtidigt med de upplästa betygen i BII gruppen.

    Ansökan måste du göra senast 17 okt 2016 och sedan ladda upp ditt upplästa betyg senast 1dec. Antagning.se kommer annars inte få veta att du läste upp ett betyg.

    om du sedan får besked Antagen på apotekarprogrammet, se först om du hittar bostad, så att du kan läsa och sedan meddelar du din nuvarande utbildning att du ska läsa en annan utb och av den anledning vill sluta. Men du kan också försöka ansöka om studieuppehåll med bibehållen studieplats eller ? Om du kan läsa på din nuvarande utb på halvtid eller ännu lägre takt samtidigt  som du läser till apotekare.

    Studie- och yrkesvägledare