edil

    Hej jag vill plugga till global utveckling men jag har inte gymnasiearbete. Jag har pluggat ekonomi, ska jag ta ekonomi eller samhälle gymnasiearbete?

    • Ludmila : En av flera varianter är att ta en ”ekonomi”-aspekt av något av de globala hållbarhetsmålen, SDGs.
    • Anna :

      Du kan till exempel fördjupa dig i ett eller några av FNs globala hållbarhetsmål : se globalamalen.se/om-globala-malen - och enligt min mening blir då ditt Gymnasiearbete både om "Ekonomi" och "inom Globala studier".

    • : Tack :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    temat för GA, gymnasiearbete, måste stämma överens med den inriktningen som dina gymnasiestudier har. Om du tar examen från Ekonomiprogrammet, måste tema för GA vara inom "eknomi"-kunskapsområde.
    Men det kanske är möjligt att hitta ett tema som är både inom #ekonomi men samtidigt också "rör" Globala studier? Glöm inte att du måste få temat och frågeställningen godkända (på förhand, innan du börjar göra GA) av handledaren för GA.
    SYV är inte expert på varken sig ekonomi eller globala studier men jag ska ändå försöka ge dig lite tips; de ämnesområdena som globala studier beror är bland annat:
    Freds- och utvecklingsfrågor
    Samhällsvetenskapliga miljöfrågor
    Socialantropologi
    och
    Mänskliga rättigheter.