Emelie
    Hej!
    Jag är intresserad av jurist-yrkena och skulle vilja utbilda mig vidare till advokat senare i livet.

    Hade först planerat att gå ekonomi-jurdik i min hemort, men vill jättegärna bo på en skola hemifrån. Hittade en skola med internat men som endast hade inriktningen ekonomi-ekonomi att erbjuda.

    Min fråga är då om jag kan gå ekonomi-ekonomi och ändå klara mig bra på högskola senare och när jag utbildar mig vidare till advokat. Eller ska jag gå ekonomi-jurdik för att få så bra förutsättningar som möjligt just för yrket?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emelie!

    Det krävs inte aIIs att man Iäser juridiska kurser på gymnasiet. Det går bra att gå en annan utbiIdning på gymnasiet än inriktning juridik på ekonomiprogrammet och komma in på Juridik på högskoIenivå och på sikt kunna bIi en Advokat >>.

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte