daniel
    Kan jag få behörighet att fortsätta plugga till gymnasial idrottslärare ifall jag går i natur? Hej, jag har drygt 310 merit och ska snart sluta nian. Jag vill studera och utbilda mig till idrottslärare. Jag har sambeteende som första val och det krävs ungefär 200 merit dit jag ska. Jag vill jätte gärna utbilda mig till idrottslärare eftersom jag tycker att idrott och hälsa i helhet är väldigt kul! Men, människor fortsätter att rekommendera mig till natur linjen för att jag ska kunna bli något "bättre".

    Angående gymnasium, jag kommer inte gå till gymnasium som kräver högst merit eftersom det sägs att det är tuffare där, mer plugg osv. Därför tänker jag gå till en "lättare" gymnasium. Betyder antagningspoängen något om gymnasiet?

    Sammanfattningsvis, natur natur kan leda till gymnasial idrottslärare och spelar antagningspoäng någon roll?
    • Anna : Kika också på svar på https://www.fragasyv.se/fragor/aer-det-moejligt-att-bli-idtrottslaerare-efter-gymnasiet
    • : Tack så mycket. Men spelar antagningspoängen och gymnasium någon roll? Exempel om vi jämför ett gymnasium med 290 merit antagning med ett annan gymnasium som har 180. Finns det skillnader? Kan man ändra på valen efter man har fått plats i något gymnasium ifall man ångrar sig?
    • Anna : Antagningsgräns visar antal betygspoäng som eleven hade som kom in sist (tog sista platsen). Antagningsgränsen säger inget om vilka kurser som man kan läsa på den gymnasieskolan, utan endast att det i klassen kommer finnas en elev med det antal poäng (som kom in sist). ... Efter sista dag i omvalsperioden ska man ändra ngt i sin ansökan till gymnasiet endast om man Absolut måste - för att risken finns att inte få ngn plats på gymnasiet alls, pga man kommer ställas sist i kön, efter de som har lägre betygen än du har (pga de som söker i tid prioriteras högre). Senare, när läsåret börjar, kan möjlighet finnas till att byta gymnasieskola pga avhopp mm.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    gymnasielärare är i Sverige - oftast - behöriga att undervisa i 2 ämnen. Men endast idrott som undervisningsämne kan det blir svårt att få en heltidstjänst. Vilket annat ämne vill du bli lärare i?
    Beroende på vilket andra undervisningsämne du vill ha - så blir olika vilket gymnasieprogram vi kommer att rekommendera.

    Det finns inget program på gymnasiet som just specifikt förbereder inför lärarutbildningen till Idrottslärare. Bra om du på din gymnasieskola kan läsa mer idrott än endast den obligatoriske kursen Idrott och hälsa 1. Fråga på de gymnasieskolorna som du är intresserad av, om de kan erbjuda läsa mer idrott...
    Se exempel på gymnasieskolorna som erbjuder idrottsprfiler:
    sjolins-sodermalm
    grillska-gymnasiet-i-stockholm