Erik
    Hej! Jag har under den senaste tiden haft lite svårt gällande gymnasievalen i och att jag känner mig osäker för vilken gymnasieskola som jag vill prioritera och lägga som förstahandsval. Jag har bestämt mig för att jag vill gå naturvetenskapslinjen med naturvetenskapsinriktning eftersom jag är mycket engagerad i de ämena i skolan samt anser att jag klarar av utbildningen. Dock har jag problem med att välja vilken skola jag ska ha som förstahandsval. Det står mellan Kungsholmens Gymnasium samt Viktor Rydbergs Gymnasium i Odenplan. Jag har besökt båda skolorna och tyckte om de båda två fast Kundsholmen aningen mer. Efter Gymnasiet är mitt mål att komma in på ett universitet utomlands (helst i Storbrittanien) vilket innebär att jag måste ha en hög utbildning i Engelska. Viktor Rydberg erbjuder en viss andel av undervisningen på Engelska vilket är ett plus och Kungsholmen erbjuder antingen hela utbildningen på engelska (vilket ej är idealt för mig) eller endast engelskalektionerna på Engelska.
    Hur ska jag tänka kring mitt val och kommer kursen Engelska 7 vara tillräcklig för att ta mina studier utomlands?

    1 Svar

    Hej Erik,

    Jag förstår att det kan vara svårt att välja när det finns flera olika skolor att välja mellan. När det kommer till vad som är "bäst" efter gymnasiet är det svårt att säga - eftersom det viktiga är din engelskanivå, inte nödvändigtvis hur mycket av undervisningen som har skett på engelska (även om det är bra övning).

    Så här står det på www.allastudier.se om studier i Storbritannien:

    Krav på förkunskaper

    Akademiska förkunskaper

    Om du har slutbetyg från gymnasiet och är behörig att studera på högskolenivå här i Sverige är du i regel behörig att studera på college och universitet i Storbritannien.

    De exakta kraven på förkunskaper kan dock variera från utbildning till utbildning. Precis som här hemma kan det till exempel krävas att du har läst vissa ämnen/kurser på gymnasiet för att kunna söka till en viss utbildning.

    Kontakta antagningsenheten, Admissions Office, vid det universitet eller college där du vill läsa för att få information om vad som krävs för just den utbildning du vill komma in på.

    Språkliga förkunskaper

    För att antas till en utbildning i Storbritannien måste du ha goda kunskaper i engelska, och de flesta universitet och college kräver att du gör ett språktest för att visa att du har de kunskaper som krävs.

    Det vanligaste testet är IELTS som du kan göra på Folkuniversitetet i Lund, Stockholm och Göteborg. Vilket resultat som anses som godkänt skiljer sig åt mellan olika universitet och college. Kolla upp exakt vilket test och vilken poäng som krävs där du vill läsa!

    Antagning och urval

    De brittiska universiteten använder följande antagningskriterier:

    1. Gymnasiebetyg – Ditt snitt är inte det viktiga utan de tittar främst efter höga betyg i relevanta ämnen för den utbildning du sökt.
    2. Inträdesprov
    3. Intervjuer
    4. "Assignment" – Du gör någon form av uppgift, t ex skriver en uppsats.

    Antagning till utbildningar på postgraduate-nivå sker utifrån tidigare studiemeriter på högskolenivå, och i vissa fall relevant arbetslivserfarenhet. Intervjuer kan också förekomma i urvalsprocessen.

    Källa: http://allastudier.se/tips-o-fakta/16-studera-i-storbritannien/

    Du kan även kolla på British Council hemsida och klicka vidare på "How To Apply" för att få mer information.

    Länk: https://study-uk.britishcouncil.org/?_ga=2.104510466.341745868.1517389398-820445568.1517389398

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin, SYV