Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    om din fråga gäller Ungdomsgymnasiet (jag ser, annars, att du är 44 år och i så fall ska läsa på Komvux) - så kan man läsa både Ekonomiprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet, naturvet.pr (inriktning natur och samhälle) eller Handel- och admin.programmet. I princip kan man läsa vilket program som helst på gymnasiet - för att senare söka till någon eller några HR-utbildningar.
    På Ekonomiprogrammet passar båda inriktningar - ekonomi och juridik - för att senare satsa på en HR-utbildning.
    Vänligen
    Julia syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns ett antal Olika yrken inom HR och olika utbildningar kan leda till jobbet inom "HR". I vissa fall kan man få jobb inom "HR" ex. som administratör på personalavdelningen med endast gymnasial utbildning; i andra fall krävs det akademisk utbildning (på högskolenivå). Sedan beror det också på vad det är för sort företag/organisation som man söker jobb på.... På vissa företag kan man "växa in i rollen" genom lång arbetslivserfarenhet, utan någon speciell utbildning. På andra - går det inte utan relevant utbildning, men vilken utbildning som är relevant, är det upp till arbetsgivaren att bestämma; och olika arbetsgivare kan tänka olika; det är därför rätt så svårt att ge råd angående vilken utbildning man bör skaffa sig. Sedan beror det på om man vill jobba med Konflikthantering eller med Lönebildning, eller med Rekryteringar och Avtal eller med ngt. annat inom personal-hanteringen. På små företag kan en och samma person arbeta med alla de olika bitarna; på större - brukar man specialisera sig och ansvara för en "bit", exempelvis för nyrekrytering av personal eller för löneutbetalningar.
    Kika gärna på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se, börja exempelvis med framtid.se/yrke/hr-adminstrator >>
    och yrke/hr-specialist >> samt yrke/personalchef ><