Ella
    Hej!

    Jag går på ekonomi linjen 1a året (2a året till höst , inriktning juridik)

    Saken är att jag kände på mig redan efter ett par månader att det var fel linje för mig men det var försent att byta till tillexempel teater.

    Jag suger på ekonomi och fått F. Inte klarat några prov alls i ekonomin förutom en och jag vet inte varför jag har haft så pass svårt med just den kursen.

    Jag har alltid älskat journalism, fashion, kommunikation, trender, ja sånna saker och jag har alltid drömt om att jobba på en magasin som typ Cosmopolitan, Vogue eller liknande.

    Men jag vill i framtiden, redan efter gymnasiet jobba på min egen "grej" och det skulle varit en dröm uppfylld att starta en egen magasin i Sverige men som är internationell. Vill liksom att det ska vara lika framgångsrikt som de engelska magasinen och vill gärna ha den mest på engelska eller i värsta fall svenska, men att det finns andra språk att välja mellan som engelska då.

    Jag har inte höga betyg i skolan, har ganska okej än så länge. Och jag undrar vad är viktigt att kunna för att komma dit jag vill nå? Och behövs högskoleutbildning? Isåfall vilken?

    Behövs det mycket företagsekonomi osv (vilket jag är dålig på) så har jag tänkt att jag kanske kan hitta en jobbpartner längs vägen som är bra inom dessa områden och som kan hjälpa mig med detta.

    Jättenyfiken och tacksam för svar!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är fördelaktigt att kunna företagsekonomi om man startar egen verksamhet men du kan också anställa dem som kan ekonomi och själv vara en kreativ-konstnärlig ledare.

    jag samråder med kollegorna och vi återkommer till dig.

    • : Hej! Det är precis så jag tänkt, att anställa folk som kan ekonomi och att jag liksom leder lite sådär vid sidan, andra saker. Jag vill liksom vara en del utav det hela utan att behöva göra så mycket när det gäller ekonomi. Men jag behöver såklart gå massa kurser också för att veta mer hur jag ska gå tillväga, därför är jag nyfiken om det finns kurser för mode tidningar osv, liksom högskoleutbildningar osv? Skulle varit kul att lära sig mer och inte bara starta ett företag utan resurser, anställning eller någon aning om hur man tar hand om så många saker. Återkom gärna när ni samrådit :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melody!

    Det är bra att du är ambitiös, har drömmar och vill starta eget!

    Du får gärna läsa om olika yrken, som t.ex Moderedaktör>> och Multijournalist>>

    Det är mycket fördelaktigt att ha kunskap och erfareneht om hur medieblanschen fungerar och det får man bäst genom att arbeta på en redaktion på en tidning, t.ex som Journalist>> eller Fotograf>>

    Inom mediebranschen eller som egen företagare>>, finns det inga som helst garantier; det är tufft och svårt att lyckas, men jag tycker definitivt att du ska hålla drömmen vid liv. Du är fortfarande mycket ung och du kan komma på att du vill göra ngt annat inom ett par år...

    Om du känner att ekonomiprogrammet är fel för dig, fundera på vilket program du i så fall vill byta till. Alla beskrivningar av de gymnasieprogrammen finner du här>>

    Du frågar om vilken högskoleutbildning som passar dig... men det är så otroligt svårt att svara på! Det finns exempel när man är egen företagare efter diverse olika utbildningar, med oavslutade utbildningar och ibland även utan utbildning (t o m utan gymnasial utbildning): har man en affärsidé som håller - bestämmer man själv vilken utbildning som passar. Har man inte en livskraftig affärsidé, hjälper det inte att ha någon utbildning: då kan man få anställning någonstans, men ej ha eget företag.

    Med mer utbildning ökar chanser att lyckas även som egen företagare, men det "centrala" (det viktigaste) är ändå att ha en hållbar och livskraftig affärsidé och en affärsplan som håller. På Ekonomiprogrammet får man ofta testa driva UF-företag>>

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Hej och tack för ditt svar! Jag vill typ byta till teater tillexempel för jag skulle vilja ha lite kul under gymnasiet också men då måste jag gå ett år om och mamma vill typ inte det. Känns lite onödigt också att gå 1 år om när man inte har så mycket kvar av skolan. Skolan är så stort och det blir svårt att skaffa vänner då jag inte bott här länge heller. UF företag låter kul, men det känns mer som att man kan mest sälja saker än att framföra en sån här ide, så vet inte hur jag skulle gå tillväga med en magasin för UF företag liksom.. Jag vill ju helst börja jobba för en magasin och komma in i det hela innan jag börjar ta ett steg framåt och startar mitt egna. Dock vill jag gärna ha en högskoleutbildning för just magasin och sånt om det finns, det skulle vara hjälpsamt.