Clara
    Hej, jag går i tvåan på samhällsprogrammet och har fortfanade ingen aning om vad jag vill utbilda mig till. Jag läser beteende inriktningen och naturvetenskap 2. Har insett att jag gillar ämnen som historia, engelska och viss biologi (som t.ex. klimatfrågor, marinbiologi eller arkeologi) Finns det någon utbildning där jag kan läsa en blandnng av historia och bilogi där jag kan bygga på min nutida utbildning utan att börja om från början?

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Clara,
    inom de områden du är intresserad av, gäller det att skaffa sig högskoleutbildning. Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se

    Utbildningsutbud på svenska högskolor/universitet förändras. De utbildningar du kan se idag, kanske inte alla finns när det blir dags för dig att söka. Om du kommer att söka till högskoleutbildning i Sverige till hösten 2019, fastställs utbildningsutbud till mitten av mars 2019.
    Högskolornas gemensam hemsida heter www.studera.nu
    En sida där man gör ansökan till högskoleutbildningar i Sverige heter www.antagning.se

    Högskoleutbildningar i biologi brukar, som regel, kräva för behörighet att man har godkända betyg i Biologi 2 och i Fysik 2 samt ibland också i kemi 2 /eller i kemi 1/. Godkänt betyg i naturkunskap 2 räcker tyvärr inte, däför att nk2 innehåller ENDAST DELAR AV kurser fysik 1a, kemi 1 och biologi 1.

    Du behöver inte bestämma dig än. Dina intressen och mål samt utbildningsutbud på högskolenivå /och på andra nivåer - ex. inom yrkeshögskola/ kan också förändras.
    Mitt råd är att du kikar på många olika yrken på www.framtid.se
    och försöker skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg du kan i alla kurser du läser på gymnasiet.

    Du kan också gå på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu och kika på hur utbildningsutbud ser ut idag. Det är möjligt att många av de utbildningar som syns idag, också är kvar tills det blir dags för dig att söka.
    Du kan också särskilt titta på de lärosätena där du vill läsa i första hand; och även ta kontakt med deras studievägledning - med central/allmän studievägledning eller med studievägledare på just den institutionen där du vill läsa.

    Att du gillar Engelska är jättebra. Det är numera det "internationella språket"! :) Kommer du att läsa Engelska 7? Gör det om du har möjlighet; även med tanke på meritpoängen >>.

    Det kan inte uteslutas att du kanske behöver Komplettera, antingen på komvux, på en folkhögskola, genom självstudier/prövningar eller genom studier på ett naturvetenskapligt basår på högskolenivå.