Erik
    Hej!

    Jag riskerar att inte nå 2250 godkända gymnasiepoäng på naturvetenskapligt program. Om jag genomför 3 av 4 moment i en kurs vilka jag får godkänt i men misslyckas med eller inte genomför det sista momentet, kan jag då tillgodoräkna mig de inledande prestationerna eller börjar man om från scratch vid ev. Komvux-studier?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    Du tar alltid med dig dina kunskaper - vidare till Komvux, till arbetslivet,till andra studier mm.

    Du kan givetvis visa vad du har gjort och vilka moment du fick godkänt på - till din lärare på Komvux, men jag kan inte lova dig att hen kommer ta hänsyn till det. Men om du får godkänt på vissa moment, då kan du dem och då kan du få samma eller högre betyg på komvux nästa år.

    Dessutom, så räcker med med 2400 poäng för Examensbevis från Komvux, och du behöver inte nödvändigtvis läsa samma kurser i vilka du får F på gymnasiet. Du kan läsa andra kurser.

    t.ex om du under gymnasiet får godkända betyg i 2100 poäng. Då kan du läsa 300 poäng andra kurser som du inte tidigare har läst och få Examensbevis från Komvux med 2400 poäng utan några F. Det skulle höja meritvärde i dina betyg.

    Om du nu läser åk3, hör med komvux i din kommun (där du är folkbokförd) - när ansökningsperiod är /ansökningsperiod till komvux i vissa kommuner kan ligga så tidigt som mars-april/ och be att få träffa SYV på komvux för att göra Planering av Examensbevis. Jag råder dig att söka till komvux så fort du kan. Om du sedan får plats på komvux, behöver du inte läsa, om du inte vill. Det är OK att lämna Återbud till en erbjuden utbildningsplats.

    Vad är dina planer efter det att du får Examensbevis? Vilket yrke vill du skaffa dig?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, om jag förstår din fråga rätt, så undrar du om någon dokument följr med Studiebeviset, som beskriver vilka moment som en elev blev godkänd på - på de kursrna som eleven fick F betyg i? Det brukar inte följa någon sådan dokument med. Du kan kanske be läraren skriva upp det, underteckna och ge till dig... men jag har alltid hört talas om det. Det är ett kreativt förslag du har här! Kanske bra att införa, tycker jag, men det är i så fall Skolverket som får införa sådan "dokument". Idag finns inte det tyvärr.

    Och på sätt och vis börjar man "från början" om man läser samma kurs igen - t.ex på komvux. Men du bör minnas vissa moment och det lär bli lättare att läsa. Dessutom kanske du inte behöver läsa samma kurs utan kan läsa en annan kurs för att komma upp till tillräckligt antal poäng och kunna ta ut Examensbevis från Komvux.

    Vänliga hälsninar

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Hej igen! vi har nu ringt till Skolverket och frågade om någon sort "omdöme" i delkurser finns och fick svar Nej, det finns inte. Skolverket säger att i fall man inte får godkänt betyg på hela kursen, då har man inte betyg på den kursen, och inga betyg på delkurser är oficiella betyg.

    Dock säger skolverket att det inte kan förbjudas om din lärare vill skriva någon sort Omdöme eller Rekommendation eller Referens - som du sedan kan visa till lärare på Komvux. Det är frivilligt för lärare på gymnasiet att skriva ett sådant "dokument" dvs om hen inte vill, så behöver inte hen göra det.

    Det är också frivilligt för lärare på komvux att ta hänsyn till ett sådant "dokument" dvs om du uppvisar det till komvux-lärare behöver det inte betyda att hen kommer att förändra studieupplägg för dig men det kan hen göra /det är alltså upp till läraren/. Du kan därför fråga din lärare på gymnasiet om hen vill skriva det "dokumentet" (delkursbetygen) och vi hoppas det går bra och att blir till hjälp för dig.

    Du får gärna visa vårt svar till din lärare, om du vill.

    Lovar att hålla tummarna för dig!

    L.

    • : Tack! Du förstod min fråga korrekt och besvarade den utförligt.
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill. Lycka till!