Anders
    Jag tycker om Teknik men tycker inte att inriktningarna inom teknik är så intressanta. Tycker du att jag då ska välja naturvetenskapsprogrammet istället så att jag har fler möjligheter efter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zebastian,
    angående "fler möjligheter efter" så är det rätt och riktigt om man får höga betyg i de flesta (helts i alla kurser på Naturvet.programmet). I annat fall blir man BEHÖRIG till många olika utbildningar på eftergymnasial nivå men kommer ändå inte in, pga man förlorar i konkurrensen mot andra, som har högre betyg. Och pga man ej lärde sig ngt. yrke på gymnasiet, kan det också blir svårt att få jobb. På så sätt kan det bli en "återvändsgränd", tyvärr.
    Att endast bli BEHÖRIG är första steget men räcker /i sig/ inte för att kunna komma in på eftergymnasiala utbildningar.
    *****
    Skillnader mellan Teknikprogrammet och Nat.vet.programmet på gymnasiet är inte så jätte stora. Den största skillnaden är BIOLOGI /det ämnet läses på Natur.vet.programmet men ej på teknik/.