Rebecca
    Hej!
    Borde jag välja om min inriktning?
    Jag går en naturvetenskaplig linje på gymnasiet och har just avslutat åk 1. Jag funderar kring jobb och har insett att jag kanske vill jobba som Nutritionist (eller liknande), men vilken behörighet krävs då?
    Jag har också valt samhällsinriktningen på naturprogrammet och ska börja läsa de kurserna om bara någon månad. Men är det så att jag måste byta till inriktningen natur-natur för att få rätt behörighet för det här yrket eller kan jag ändå läsa Natur-samhäll och fortfarande komma in på "rätt" universitet/högskola senare? (Jag är trotts allt inte helt säker på att det verkligen är nutritionist jag vill bli).

    Tack för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!

    Särskild behörighet till kandidatprogrammen i nutrition, som som man måste läsa om man vill bli >>Nutritionist finns i Stockholm >> och på Linnéuniversitetet (i Kalmar)>> - skiljer sig åt (uppgift från juni 2017):
    i Stockholm kräver de samma behörighet som till läkarprogrammet, dvs godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4;
    på Linnéuniversitetet krävs det lika mycket Kemi, som i Stockholm, dvs godkänt betyg på nivå 2, men det räcker med Fysik 1a och Matematik 3c.

    Om man vill läsa till Nutritionist i Stockholm, så måste man uppnå samma behörighet som till läkarprogrammet - dvs måste läsa de kurser som ingår i inriktningen Naturvetenskap; men om man kan tänka sig läsa i Kalmar - då kan man läsa på inriktningen Natur/samhälle men komplettera i så fall med Kemi 2, som man kan t.ex läsa inom Programfördjupning eller som Individuellt val.

     För mer info se lärosäternas egna hemsidor och www.naturvetarna.se

    • : Hej igen Anna! :) Nu när jag förstått att det krävs vissa kurser mer (än vad jag redan har) för utbildningen på Stockholms universitet än på Kalmars har jag en fråga till. Jag vet inte vilken av utbildningarna jag vill ha än, men problemet är ändå att jag inte förstår skillnaderna på dessa utbildningar. Alltså dess roll för hur jag får arbeta när jag fått ett jobb. T.ex så står det på internet att Stockholms universitet inriktar sig mer på nutrition och folkhälsonutrition medan Linnéuniversitetet i Kalmar är mer inriktade på livsmedelsvetenskap. Vet du hur det skiljer sig i yrket efter att ha fått undervisning om "livsmedelsvetenskap" respektive "nutrition och folkhälsonutrition"? Eller måste jag ta kontakt med en utbildningsanordnare för att få mer information om respektive utbildning? (Hur gör jag det i sådana fall?) :)
    • Anna : Innehåll i högskoleutbildningar kan ändras. Själva utbildningen kan också läggas ner. Både behörighetskraven och längd på utbildningen kan förändras. Det är säkrare för dig att just nu välja inriktning Naturvetenskap så att du blir behörig till båda utbildningar. Det kan bli så att utbildningen i Kalmar höjer behörighetskraven och kommer att kräva samma som de nu kräver i Stockholm.
    • Anna : Du kan säkert få reda på hur det är just nu. Men hur det blir om 2 år, kan ingen ge dig någon garanti på! :(
    • : Okej, men tack så mycket, du var väldigt hjälpsam!! <3
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer