Elliot
    Hej jag går på teknikprogrammet första året och har valt arkitektur till 2:an betyder det att jag då valt samhällsbyggande och miljö. Eller kan jag t.ex i 2:an välja produktionsteknik?
    • Milla : På vilken gymnasieskola går du? Vi kan se vilka inriktningar din skola erbjuder.
    • : Går på ebersteinska.
    • Milla : Jag har nu även skrivit ett svar och utökning av svaret, se nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    enligt våra uppgifter kan Ebersteinska-gymnasiet erbjuda alla de fem olika inriktningar på Teknikprogrammet.
    För att uppnå kraven och få ut Examensbevis måste man bland annat ha betyg i SAMTLIGA kurser inom EN AV INRIKTNINGAR.
    Vilka som är "inriktningskurser" för de olika inriktningar på Teknikprogrammet, kan du se i Programplanen för TE.

    Studie- och yrkesvägledare

    Det finns följande "Arkitektur-kurser" som man kan läsa på TE:

    Båda kurserna, ovan, är på 100 p./styck och båda får läsas som programfördjupande på Teknikprogrammet.
    Men det är endast Arkitektur-hus som är Inriktningskurs (för inriktningen Samhällsbyggande- & Miljö >>).

    Om Arkitektur-hus blir för dig en Programfördjupande-kurs eller Inriktnings-kurs, vet inte vi här på FRÅGA SYV. Det måste du se i den individuella studieplanen som du upprättar till sammans med SYV-en på din skola.

    På Teknikprogrammet kan man "läsa flera inriktningar samtidigt" på så sätt att om du t.ex läser alla de kurser, nedan: som är inriktningskurser för inriktning Samhällsbygg.&Miljö kan du samtidigt läsa alla inriktningskurser inom en annan inriktning och de här tre kurserna, ovan, skriver man in i din individuella studieplan som "programfördjupande" för att alla de 3 kurser får på TE läsas som programfördjupning, också.
    Krångligt?
    Ja, visst!
    Det är därför man upprättar Individuell studieplan med SYV-en på skolan, och av planen framgår vilka kurser man ska läsa och inom vilken "kategori".

    Se längst ner i Programplanen - "progranstruktur" (brickor - olika "kategorier" av kurserna...):

    gymnasie-gemensamma och programgemensamma ämnen är alla obligatoriska för de som läser på det "aktuella programmet", i detta fallet Teknikprogrammet.
    Sedan måste man ha betyg i ALLA KURSER inom EN AV INRIKTNINGAR;
    sedan behöver man ha rätt antal poäng inom Programfördjupning; som programfördjupande får endast de kurser läsas som finns i listan på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på just ditt program, i detta fallet TE.
    Individuellt val (200 poäng) får man ha "vilka kurser som helst" - bara så att skola kan erbjuda läsa dem; så på Teknikprogrammet får man ha dans, musik, språk (vilket som språk...)eller hantverk, t o m en kurs som heter Biodling, 100 p. kan man läsa på teknikprogrammet (om skola har lärare som kan undervisa och tillräckligt antal elever valde läsa den kursen, så att man kan forma en undervisnings grupp).

    Alltså, utifrån att du valde läsa en arkitektur-kurs kan man inte säga vilken inriktning du kommer att läsa. Det är viktigt att "i tid" bestämma sig om Inriktning, pga ALLA KURSER inom EN AV INRIKTNINGAR måste du hinna få betyg i innan du går ut årskurs 3 (för att i annat fall kan du inte få ut Examensbevis, även om du har tillräckligt antal kurser/poäng och höga betyg) - skulle det fattas betyg i en av inriktningskurserna... blir det ett Studiebevis för eleven (och Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier).
    "Summan av kardemumman": prata med SYV på din skola; be att få ta del av din Individuellt studieplanen.