André
    Hej
    jag är inne på att plugga i Lund eller Linköping till civilingenjör till hösten. Jag är inne på civilingenjör för att det är så brett och för att jag gillar matte. Jag har kollat runt på inriktningar men hittar ingen jag gillar jätte mycket. Har mest varit inne på datateknik för att jag är intresserad av datorer och teknik men är inte riktigt säker på att jag gillar programmera då jag aldrig har testat det, jag är ganska säker på att jag inte vill jobb som programmerare i vilket fall. Hur mycket data är egentligen datateknik?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej André,
    Civilingenjörer i datateknik jobbar med avancerade datatekniska tillämpningar inom många områden ex. hälsoteknik, energi- och miljöteknik, transport och logistik, robotteknik och telekom. Datateknik har en viktig roll också inom media och underhållningsbranschen. De kan även arbeta med fokus på säkerhet, som har betydelse för att människor ska känna trygghet när de använder produkter och tjänster baserade på datateknik.
    Vänd dig gärna till studievägledare på de institutioner där utbildningar i datateknik ges och fråga om du kan komma på besök, sitta på föreläsningar /testa på att vara student för en dag/. Nu är det rätt ont om tid men ändå några dagar kvar innan 16 april - du kanske hinner testa på. Annars sök många olika alternativ till högskola där datateknik är endast en del av alternativen; sök även andra utbildningar - och kanske inte endast på högskolenivå, utan även inom yrkeshögskolan, t.ex - hela utbudet av yrkeshögskoleutb. finns på www.yhguiden.se

    vänligen
    ANNA