moa
    hej!
    jag går på första året på samhällsprogrammet och jag vill gå diplomatpogrammet efter gymnasiet och vill jobba som ambassadör i utlandet senare. jag vet dock inte vad som är bäst att välja, samhälle- eller beteendes inriktning?
    är det något mer som krävs för att komma in på diplomatpogrammet efter samhällsprogrammet?
    mvh moa.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa!

    I yrkesbeskrivningen Diplomat>> (på www.framtid.se) under UTBILDNING står det ganska ingående vad som ställs som kraven för att komma in på Diplomatprogrammet.

    Ang. inriktning på SA, skulle jag säga - Samhälsvet.inriktning i första hand, fast det är inte avgörande. Det går säkert bra med vilken inriktning som helst, för att till Diplomatprogramme söker man med sin Högskoleutbidlning, inte med gymnasial utbildning.

    Vänligen

    liselotte syv :)

    Liselotte
    • : hej tack för svar!
    • : men finns det någon sådan högskoleutbildning då? jag skulle vilja arbeta som ambassadör och vet inte hur jag ska göra efter gymnasiet
    • Anna : Det är Diplomatprogrammet du bör söka, och vilka krav som ställs ser du på http://www.framtid.se/yrke/diplomat
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!

    En ambassadör är chef för en ambassad och en diplomat av högsta rang.

    Det därför Diplomatprogrammet man söker och först blir man diplomat, innan man kan bIi utsedd till Ambassadör.

    Bästa hälsningar

    ANNA