Johanna
    Jag älskar verkligen musik och mitt huvud instrument är sång. Alltså älskar jag att sjunga. Jag är mer av en solo person. Sjunger helst själv och vill ha individuell coachning mer. Drömmen är ju artist. Och jag undrar vilken inriktning man ska välja då inom estet musik på per Brahe gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    Per Brahegymnasiet kommer bjuda på Öppet hus den 9 nov 2019. Det är jättebra om du kan gå på Öppet hus; då kan du bl.a ställa din fråga till skolans personal.Sedan erbjuder den skolan även infokväll den 22 jan 2020.

    Annars så är MUSIK - den nationella inriktningen på Estetiska programmet. Inom inriktningar kan skolorna erbjuda spår, profiler eller varianter... men inriktning är det just "musik".
    Per Brahegymn. har på sin hemsida info om att de på just den skolan erbjuder på Inriktningen Musik - 3 spår: Musik, Musiker & Musikproduktion; och det finns info om vad varje av de spåren innebär. Utifrån info på skolans hemsida, tolkar jag det som så att elever på inriktn.Musik bör ha minst ett bi-instrument; alltså om sång är ditt Huvudinstrument, så bör du ha ännu ett musikinstrument.
    Jag vet att så är inte är fallet på alla gymnasieskolor; det finns alltså gymnasieskolor som ej kräver att elever på ES/musik har två instrument, utan det räcker med ett - t.ex sång.
    Alla de detaljer är bra om du klargör direkt med personal på just den skolan - då det skiljer sig mellan olika skolor; du kan också fråga om undantag kan göras, t.ex om du ej vill ha ett bi-instrument skulle du kunna "undvika" det? Det är alltså inte identiskt på olika gymnasieskolor, även om det är samma program och inriktning... och vem är bäst insatt i vad gäller på just den skolan, än personal som jobbar på just den skolan?
    Mycket info finns på skolans hemsida; läs där. Och sedan besök gärna Öppet hus och Infokväll. Boka även skuggning/testa bli elev för en dag, är mitt råd.
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA