simon
    Hej! Jag har inga godkända betyg ifrån gymnasiet och har nu som 22åring börjat fixa min gymnasieexamen via komvux. Jag pluggar enskilda kurser på distans, jag läser mot handelsprogrammet fast sam 1b, natur 1b, religion 1b och matte på 3b. Så jag läser exakt samma gymnasiegemensamma kurser som ekonomi/sam gör, blir jag fortfarande intagen i kvoten "BI"? Jag kommer ha 100% av mina kurser lästa från komvux.

    Sen undrar jag om jag t.ex läser Samhällskunskap 1b, får ett F (Hoppas av kursen) och sedan en månad efter läser igen och får ett B. Räknas det som jag har kompletterat och kommer in på BII då?
    • simon :

      Sen glömde jag även, jag läser mot handelsprogrammet och läst att 50% av kurserna jag läser måste vara mot det programmet, resten är valfria. Har jag tolkat det rätt då?

      Samt, är det 50% inkl eller exkl de gymnasiegemensamma? Är det 50% av kurserna måste vara inriktad mot handelslinjen av resterande 1800 poäng efter jag läst mina 600p gymnasiegemensamma? På handelsprogrammet ligger även många av de gymnasiegemensamma kurserna från andra linjer som t.ex Svenska 2 och Matematik 2. Räknas de kurserna då som kurser mot handelsprogrammet eftersom de inte ligger under "gymnasiegemensamma" utan den ligger på "programfördjupningar"?

    • simon : Sorry för mycket på en gång, jag kontaktade min gamla gymnasieskola där jag endast gick i ca 3 månader. Jag gjorde inte ett prov eller något och antog att jag fick F, men har tydligen ett D. Den linjen jag siktar att komma in på har moderna språk 3 som behörighetskrav. Om jag höjer mitt betyg via prövning eller liknande, kommer jag då hamna i BII? Finns det ingen chans att faktiskt ogiltigförklara det D-betyget? Det är väldigt konstigt hur jag på 2-3 månader och på fem lektioner kunnas uppfylla ett D-betyg.
    • Anna : Läs gärna mitt svar. Återkom om ngt. är oklart efter att du har läst mitt svar. :)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du måste göra Planering mot examensbevis med syv på komvux. Med nästan alla kurser lästa på komvux prövas du i BI, men om du Efter datum för utfärdande av examensbeviset läser upp ngt - blir det en komplettering och du mer det nya, högre meritvärde prövas i BII.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    jag håller med det som Milla SYV svarade dig - att du måste göra PLANERING MOT EXAMENSBEVIS TILLSAMMANS MED SYV PÅ KOMVUX. Risken är annars att du läser "fel kurser", som du sedan inte kan använda i ditt examensbevis; det är inte så farligt, men det kan ta längre tid för dig att uppnå kraven för examensbevis och du kan också få lägre meritvärde (än annars). Du ska inte behöva gissa vilka kurser som du behöver läsa. Det ska framgå av den planeringen som du och SYV på KomVUX gör tillsammans. Boka tid för en sådan planering - helst snarast möjligt.

    Ang. vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas i - om du senare söker till högskola/universitet. Som regelrna är idag (men reglerna kan också ändras...) - så kommer du med minst två tredjedelar av dina kurser från komvux i examensbeviset, prövas i BI, direktgruppen med det meritvärde som räknas ut på de betyg som ingår i ditt examensbevis.
    Om du senare skaffar dig nya betyg, som räknas in; eller höjer betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis, är det en KOMPLETTERING och du kommer med det meritvärde som inkluderar kompletterande betyg - prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Med det kan du prövas i två betygsgrupper samtidigt - BI och BII.
    Du kan också samtidigt prövas i HP-urvalsgruppen, om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • simon : Jaha okej, så eftersom jag måste ha moderna språk 3 för att komma in på min utbildning som jag vill. Då kan jag läsa den kursen igen nu på komvux trots att jag redan läst den på gymnasiet? Eller är det då upp till min kommun att acceptera att jag får läsa den igen? Hur blir det om jag gör en prövning inom kursen innan jag fått mitt examensbevis, räknas det som jag har kompletterat då? Finns det även något sätt för mig att få mitt gymnasiebetyg ogiltigtförklarat?
    • Anna : Betyg man får genom prövningar får ingå i Examensbeviset. Om datum för prövningen ligger Senare än datum för utfärdandet för examensbeviset - är det en Komplettering. ang. ogiltigförklara ett betyg - är det en fråga till rektor på den skolan där betyget sattes. ang. om man får läsa om samma kurs i vilken man redan har godkänt betyg - är det en fråga till komvux.