Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Fia!
    B-klass på körkortet brukar vara OK, det vill säga i de flesta fallen räcker det att ha körkort B, för att kunna jobba som Budbilsförare.

    B-körkort ger rätt att framföra personbilar och lätta lastbilar samt "minibussar", det vill säga olika fordon vars totalvikt inte överstiger 3.500 kg.

    Det finns, så vitt jag vet, inte någon klar definition på vad en "budbil" är för någonting. Ofta är det en rätt så liten bil med dubbeldörrar "där bak" och totalvikt på de fordonen brukar inte vara stor, alltså är mindre än 3.500 kg.
    Men om man i sin yrkesroll som budbilsförare behöver framföra tyngre fordon, med totalvikt på över 3,5 ton, krävs det i så fall högre körkortbehörighet, t.ex C-körkort.
    Frågor om körkortsbehörigheter besvaras, annars, av Transportstyrelsen.

    Läs gärna mer info om yrket Budbilsförare - på framtid.se/yrke/budbilsforare.

    Hälsningar
    Mikael SYV