Hej Linnea!
    En behörig gymnasielärare är även behörig att undervisa i samma ämne på högstadiet.
    Om du utbildar dig till gymnasielärare i Kemi och Biologi - kan du undervisa i de två ämnena på grundskola också.
    En grundskolelärare är inte behörig att undervisa på gymnasiet.

    Frågan är om du redan nu vet att du vill eller INTE vill arbeta på gymnasiet?
    Om du inte har bestämt dig och kan tänka dig både- och, så skulle jag råda dig att välja läsa till gymnasielärare - det ger dig mer flexibilitet - att prova jobba på grundskolan och på gymnasiet. Det kanske också finns möjlighet att ha en "delad tjänst" - t.ex. halvtid på grundskola och halvtid på gymnasiet.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA