Emira
    Hej!
    Ja läser till gymnasielärare med första ämne religion. Jag hade gärna velarna lägga till kurs där jag kan bli behörig för att undervisa i svenska också. Därför undrar jag vilken kurs jag kan söka till för att få behörighet till att undervisa svenska i gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emira,
    jag råder dig i första hand prata med studievägledare på det lärosäte där du nu studerar. Detta för att uppbyggnad av lärarutbildningar är komplicerad och kan skilja sig mellan olika lärosäten.
    Allmänt gäller
    för att få behörighet att - på gymnasieskola - undervisa i svenska, måste man, som lägst uppnå 90 hp inom det ämnet (vilket motsvarar heltidsstudier i svenska på högskolenivå i 3 terminer). Det är alltså kurser Svenska 1,2 och 3 eller Svenska A, B och C eller Svenska I, II & III.