Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det krävs inte att du på gymnasiet läst Hållbar utveckling, Hälsopedagogik, Eng 7 eller Matte 5 - för ngn högskoleutbildning i Sverige; ingen av de kurserna är "behörighetsgivande".
    Eng 7 och Matte 5 kan ge dig meritpoäng. De andra kurserna kan du läsa om du tycker om ämnena, vill lära dig mer inom de ämnesområdena och om du får höga betyg i de kurserna (om du läser dem inom ditt program, ej som U-kurser, utökat program) då kommer höga betyg dra upp ditt jämförelsetal, men meritpoäng för eng 7 och matte 5 bidrar med meritpoängen och meritvärde höjs därför mer (detta även om du skulle få E i eng7 och matte 5 kontra du får A i de andra 2 kurserna).
    För konkurrensens-skull (för att ha större chans att komma in på högskoleutb) vinner du om du läser eng 7 och matte 5.
    Läs om meritpoängen för dig som läser mot exam.bevis på Gymnasieguiden.se/informeras/merit