Thomas
    God eftermiddag.
    Jag heter Thomas, är 41 år gammal, är italiensk och jag har "master's degree" i Ekonomi.
    Jag skulle vilja bli en matematiklärare. Jag kan vara en lärare i Italien med min examen. Vilken kurs jag kan följa i Sverige ?
    • : God eftermiddag! Jag skickade till UHR ( Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning) min Diplom i lantmätare, min Magister Examen i Ekonomi ( båda originell i italienska ), diplom supplement i italienska och engelska....alla mina papper och de svarade : "Jag lägger in dessa i ditt ärende. Däremot saknar vi fortfarande din ämnesbeskrivning på originalspråket med." Vad betyder ämnesbeskrivning ? Tack så mycket
    • Milla : Jag tror de menar ett dokument som beskriver vad som ingår i de olika kurserna, dvs EXAKT vad du läste inom varje kurs.
    • : Hej! Jag skickade min originell "diplom supplement" pdf italienska med officiell översättning på engelska. I diplom finns alla mina kurser och poäng: General mathematics 28/30,Business economics 26/30, Financial mathematic....m.m. Inte tillräckligt?
    • : Jag tror att jag bara vill slösa tid! I Sverige finns inte lärare, jag tog examen och UHR behöver nio månader för min examen, de har alla mina dokument och de vill också denna? Otroligt!
    • : Förlåt.....Jag tror att UHR bara vill slösa tid!
    • Anna : Vår erfarenhet är att det krävs förklaring vad olika kurser innehåller, och inte bara kursens namn, t.ex. "General mathematics" kan på olika Universitet innehålla olika avsnitt, olika mycket inom olika delar av matematik. Det är standardkravet att de vill ha förklaring kring vad varje kurs INNEHÅLLER och inte bara kursens namn. Om du själv t.ex. skulle bedöma någons utbildning och du får förteckning där det står: "Matematik specialisering, 100 poäng - betyg D". Utan att ha möjlighet att få fram fler uppgifter - vad kan du säga om hur mycket matte den personen kan som fick D-betyg i Mattespec.100p.? Att det är lärarbrist i Sverige är ett stort problem. Du kommer på sikt kunna bli behörig lärare i Sverige, om du så önskar, dock kan det ta tid. Du kan få jobb som obehörig lärare så länge, tror vi här på Fråga SYV.
    • : Tack så mycket!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du få gärna tipsa vidare om oss & även gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/ om du vill... och vi tackar för det på förhand!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Thomas!

    Det är en svår fråga att svara på utan att veta mer:

    - har du skickat dina Italienska högskolebetyg för Validering? Fick du svar om vad de är "värda" i svenska mått mätt?

    Om inte, behöver du göra det.

    Du kan också söka tillfälligt jobb (vikariat) på skolorna - och du kan få jobb även utan svensk lärarexamen (om ingen behörig lärare finns att tillgå). Det kan du göra i väntan på svar om vad din Italienska examen är "värd" i jämförelse med svensk lärarexamen.

    Var i Sverige bor du? Det frågar jag för att kunna hänvisa dig till den närmsta högskola som har utbildning till lärare i matematik, där du skulle kunna visa upp dina betyg och försöka få svar om högskola kan göra en lokalbedömning om hur du på bästa sättet kan komplettera dina betyg upp till lärarexamen.

    Allmänt gäller: i Sverige är man oftast behörig att undervisa i tre olika ämnen - om man är grundskolelärare och i två olika ämnen, om man är gymnasielärare. Om man är behörig gymnasielärare, är man då också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolenivå.

    Om du blir behörig lärare i "bara" matematik, då kan det bli svårt att få en heltidstjänst på en och samma skola. Du måste då kanske nöja dig med att arbeta deltid eller ha jobb på fler än en skola samtidigt - för att komma upp till heltid. Därför undrar jag - om du kan tänka dig att bli lärare i något/några andra ämnen också, inte bara i matematik? Men tanke på att du har examen i Ekonomi, har jag på förslag att du kanske kan bli lärare i Matematik och Företagsekonomi på gymnasiet. I så fall blir du också behörig att undervisa i matematik på grundskolenivå.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Svarar du på mina frågor, kan jag förhoppningsvis ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Se annons på Arbetsförmedlingens hemsida där en grundskola i Kristinehamn söker lärare i matematik och Natur-ämnena för högstadiet, åk7 till 9.

    Du kan göra ansökan på den här tjänsten (länk i blå text ovan) eller på andra lärarjobb i Kristinehamn och på pendlingsavstånd från Kristinehamn. Din fru kan säkert berätta för dig hur stor pendlingsavstånd är från Kristinehamn och även hjälpa dig med praktiska saker i samband med ansökan.

    Fördelen för dig /och jag tycker att det är mycket STOR fördel/ i att testa jobba som obehörig lärare är att du får känna på hur det är vara lärare i Sverige och innan du satsar på att komplettera för lärarbehörighet, kan du på förhand veta om det är ngt du vill göra eller om du efter några månader på skolan, bestämmer att du vill jobba med ngt helt annat.

    Det är bra att du ansökte om värdering av dina betyg. Det du kan göra är att du skickar epost och/eller ringer till dem som ska värdera dina betyg och påminner dem om att det är lärarbrist i Sverige och du vill bli lärare - då kan de snabba på sin bedömning, du kan kanske få gå förbi bedömningskön i så fall. Det är värt att testa i alla fall, tycker jag, att tjata lite på dem. :)

    • : Hej! Tack så mycket!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du få gärna tipsa vidare om oss & även gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/ om du vill... och vi tackar för det på förhand! Undrar också om du har gissat att de "blåa ord" i alla våra svar är KLICKBARA LÄNKAR?
    • : Dag 4:e november jag skickade min examen på UHR sidan (Assessment of foreign education) men de behöver 4/8 månader! Kan jag skickar på annan några sidor? Nu min fru bor i Sverige men jag bor och arbeta i Italien, tyvärr! Jag skulle vilja studerar på distans nu, men om jag bli lärare på vikarien, jag måste tänka lite. Om det är möjligt, kanske jag flytta snart ! Ja, jag kan bli lärare i Matematik och Företagsekonomi på gymnasiet, abslolut!
    • : Min fru bor i Kristinehamn kommun
    • Milla : Du kanske vill bli lärare i Matematik och Italienska språket? Hur kommer det sig att du kan så bra svenska? ;)
    • Milla : Jag har nu utökat mitt svar till dig, se ovan! och Lycka till! :)
    • : Tusen tack ! Min fru bor i Rudskoga, 35 km lång bort Kristinehamn, så det går bra! Jag kolla på Arbetsförmedlingen nu. Ha en bra kväll.
    • Mikael : Sök alla de olika lärartjänster som du kan tänka dig att åta dig. Be att få göra Ansökningsintervju via Skype och i fall du skulle få erbjudande om jobb, kan du flytta snabbt - om det går... jag vet inte vad du har för planer och möjligheter. Du vet bättre själv. Att TESTA på vara lärare i Sverige tycker jag är en mycket bra idé. Du kan också söka jobb som LÄRARASSISTENT eller som ELEVASSISTENT, som SKOLVÄRD och i fall du inte får ngt jobb och flyttar till Sverige, be att få gå på praktik på en skola.
    • : Tack så jätte mycket Mikael! Ha en bra kväll!
    • Mikael : Jag kan också tipsa om www.matteboken.se där du kan se innehåll i alla de olika kurser på grundskola och på gymnasiet. Matte 1 är första /lägsta/ gymnasiekurs, som är obligatorisk på alla gymnasieprogram. Matte 2 läses på Ekonomiprogrammet och på Samhällsvetenskapsprogrammet och Matte 3 på Naturvetenskaps- och Teknikprogrammet samt på inriktningen "ekonomi" på Ekonomiprogrammet.
    • : Toppen! Tusen tack!
    • : God eftermiddag! Jag skickade till UHR ( Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning) min Diplom i lantmätare, min Magister Examen i Ekonomi ( båda originell i italienska ), diplom supplement i italienska och engelska....alla mina papper och de svarade : "Jag lägger in dessa i ditt ärende. Däremot saknar vi fortfarande din ämnesbeskrivning på originalspråket med." Vad betyder ämnesbeskrivning ? Tack så mycket
    • Anna : "Ämnesbeskrivning" betyder att de vill ha förklaring (helst lista på vilka läroböcker som användes i kursen också) exakt VAD SOM LÄSES inom varje kurs: exempel "lösa tredjegradens ekvationer" :), sin/cos ... blabla... :) + kunna bevisa "det och det teorem"... väldigt konkret vad varje kurs innehåller. Det är inte du personligen, utan din universitet som kan få fram de beskrivningar och skicka till dig. Varför det ska gå "via dig" - för att du ska kontrollera att det stämmer, att det är just det som du läste och kan! :)
    Läs alla kommentarer