Vera
    Hej!
    Jag har alltid haft ett intresse för svenska och att skriva texter. Mitt mål är att jobba inom reklambranschen, alltså vill jag bli antingen copywriter (helst) eller art directer. Därför undrar jag vilken linje som jag skulle passa att gå i. Helst en linje med mycket svenska, skriva texter och läsa och helst inte så mycket Matte och NO. Vilken linje bör jag gå?
    • Julia : Kanske också ett tänkbart alternativ - http://www.gymnasieguiden.se/program/HA/administrativ-service för dig? Ett yrkesprogram och man läser därför så lite matte och naturkunskap som "tänkas kan". Och Svenska 2 och 3 har du rätt att läsa (och även Eng6) - för grundläggande behörighet för högskolestudier.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Om du väljer Humanistiska programmet kan du, oavsett inriktning på det programmet, välja inom Programfördjupningen följande kurser:
    Textkommunikation
    Skrivande
    Språkspecialisering - skrivande
    Du kan se vilka andra kurser man läser på Humanistiska programmet på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf

    Jag håller med om att just Humanistiska passar bäst i fall man är intresserad av svenska språket och om att uttrycka sig i skrift. Matte ingår med enbart en obligatorisk kurs och inga NO ämnen, förutom Naturkunskap 1b, läses som obligatoriska på HU.
    Mindre naturkunskap läses det enbart på yrkesprogram där det också läses en "lättare" mattekurs, fast i samma "volum":
    på yrkesprogram läser man Matematik 1a
    och på Humanistiska läser man Matematik 1b.
    Både 1a och 1b är lika stora kurser men b-spår är något svårare än a-spår i gymnasiematte.

    Vill man läsa så lite matte & naturkunskap, som det bara går - bör man välja ett av yrkesprogrammen men där blir det svårt att läsa mycket svenska och "skrivande"-kurser kan du på yrkesprogram läsa enbart inom Individuellt val. Det är 200 poäng, dvs 2 kurser - och så rekommenderar jag i så fall att du väljer söka ett yrkesprogram på de skolor, som för övrigt erbjuder HU.

    Tips: logga in på http://www.gymnasieguiden.se/min-gymnasieguide och markera någon/några skolor som favoriter - så får du påminnelse när det blir dags för Öppet hus.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA