Johanna
    Hej jag har ingen aningen vilken linje och gymnasium jag skall gå i ännu.
    Jag är en väldig blygg och lite antisocial av mig. Jag är en tjej och vill helst inte gå i en klass som består av 3 tjejer i.
    Jag gillar att sitta vid datorn och spela spel och även redigera videosar, lära mig hur maskiner är uppbyggda.
    Just nu så har jag tänkt på att lära mig programmera.

    Dom programm som jag tycker ser intressanta ut är TEDES & TEINF

    Men jag är rädd för matten kanske är aldelles för svårt för mig.
    Jag är okej i alla andra ämnen men jag skulle säga att matten är min svagaste ämne där jag tycker att jag ligger i e/c men har B i betyg i matte.
    Är matten verkligen svårt i TEDES, TEINF?

    Jag har även tänkt på att gå i El & energi riktinkg dator & kommunikation där matten är enklare men mindre plugg.
    Men det känns som om att jag inte kommer lära mig lika mycket om jag går i El och energi som i TEINF.

    Och en annan sak som jag verkligen oroar mig över är att jag verkligen inte vill gå i en rikting där det bara består av 3 tjejer och resten killar, jag är jätte blygg.

    Vilken linje borde jag ta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Johanna!

    Jag förstår att du står i "valet och kvalet" mellan olika utbildningar och att alla alternativ har sina för- och nackdelar.

    Jag kan inte bestämma vilket val du gör, men jag ska försöka svara på dina frågor och ge dig några råd.

    Angående hur svårt matte det är på Teknikprogrammet är svar att på Teknik (alla inriktningar) och på Naturvetenskapsprogrammet läser man c-spår, som är det avancerade matte-spåret. På alla andra program läser man "lättare" matte och "lättast" är det på yrkesprogrammen (inkulsive El- och energi för det är också ett yrkesprogram) där man läser "bara" Matte 1a. Sedan kan man, om man vill, även på ett yrkesprogram läsa mer matte (men det är fivilligt).

    På en av inritkningarna på TE läser man även Matte4 som en obligatorisk kurs (inr Teknikvetenskap), men om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av två andra inriktningar på TE.

    Du kan se innehåll i alla mattekurser på www.matteboken.se och du kan också se om Mattecentrum har en Räknestuga nära dig. Det är gratis att få hjälp i en räknestuga.

    Det finns fördelar i att gå på ett yrkesprogram och bl a så lär man sig ett yrke + kan få Lärlingsersättning om man läser som Lärling och du kan alltid lära dig mer genom självstudier eller valbara kurser. Då bestämmer du själv vad och när du vill lära dig, till skillnad att om du på Teknikprogrammet har obligatoriska kurser i t.ex "svår matte" som du måste kämpa med.

    Angående vara mycket blyg - så är det en viktig och intressant fråga men också är det så att du är så ung och växer, mognar och utvecklas för varje dag och det händer att man "växer ur" vissa saker som t.ex. att man är extrablyg och som du sktiver "antisocial" men jag kan givetvis inte lova dig det - utan jag råder dig prata med kurator på din skola och kanske med skolsköterska också och be att eventuellt träffa en skolpsykolog. Om du vill överkomma din blyghet och bli mer "framåt" och kunna "ta för dig", vilket kan vara en stor fördel i det kommande arbetslivet - då kan det finnas metoder att jobba mot det (t.ex. någon form av samtalsterapi, övningar eller någon annan sort "behandling") men det ligger utanför SYV-kompetens och jag måste hänvisa till psykologen i den frågan.

    Det du själv kan göra - om du vill - att ta "små steg" och göra ngt. nytt varje dag, som du inte vågade förut (kanske gå fram till en "vilt främmande" människa och fråga om vägen till den närmsta mataffär eller vad klockan är? - :) bara för att träna på att våga prata med okända människor. Och nästa dag kanske du kan ställa en fråga på lektionen (om du inte brukar göra så).

    Men om du känner att du inte vill försöka överkomma din blyghet, då kanske du måste försöka hitta en gymnasial utbildning där det är helt OK att vara blyg och "antisocial" (som du själv skriver) fast det kan vara ganska svårt. Även på distans Korr on-line så har de ett antal obligatoriska träffar, dvs man läser inte 100% på distans.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Jag lovar att hålla tummarna!

    ANNA