Gustav
    Hej mitt namn är Gustav och ska välja gymnasium nu. Jag kör skidor och ska gå skidgymnasium. Jag är intreserad av att bli fysioterapeut och undrar vilken linje som är bäst att gå.
    • : Vilka program/inriktningar kan man på din skola /skidgymnasium/ kombinera med skidåkning? Det kan vara begränsat urval av utbildningar som går att kombinera med idrotts-satsningar.
    • Julia : Se om det på https://www.fragasyv.se/fragor/skidgymnasium-nagon-som-kan-hjaelpa-mig finns intressant för dig info. Har du redan sökt RIG eller NIU? Sista ansökningsdag till idrottsgymnasier brukar ligga ganska tidigt, t.ex kan det vara 1 dec. Om du ännu inte sökt, är det hög tid att söka.
    • : Till Julia, det enda jag behöver till min ansökan är linjen sen är jag klar

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gustav,
    det finns flera mycket bra gymnasiala alternativ för den som senare vill vidareutbilda sig till en Fysioterapeut, bl a är det Vård- och omsorgsprogrammet. Men även andra program är passande eftersom det ej finns någon "utbildning till fysioterapeut" på gymnasiet, utan det är en högskoleutbildning.
    Som Daniela skriver i sin kommentar, undrar jag också /jag tycker, alltså, att det är en bra synpunkt som D. har/ - vilka alternativ finns för dig att välja mellan?
    För det första vilka utbildningar erbjuds det på din gymnasieskola och för det andra om alla de går att kombinera med elitidrott? Ofta är det så att det endast 2-3 utbildningar som skola "låter eleverna" att kombinera med elitidrott; detta pga schema-tekniska anledningar; då det ej går att få ihop en vettig schema när många träningspass "ska in" om man sprider idrottseleverna på diverse olika program och inriktningar.

    Oavsett vilken utbildning du "hamnar på" - på gymnasiet, kan du senare bli Fysioterapeut. Om du inte på gymnasiet blir behörig, kan du komplettera efter gymnasiet.
    För behörighet till Fysioterapeutprogrammet behöver du få examensbevis /från ett valfritt gymnasieprogram/ och godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6; samt i matematik 2 och i naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b samt Idrott och hälsa 1.
    Fysioterapeut  är ett yrke som förut hette Sjukgymnast - för kursen Naturkunskap 2, finns det ett antal Olika ersättningsmöjligheter; - oftast kan man uppnå behörighet i NK2 utan att läsa den kursen om man läser på Naturvetenskapsprogrammet, på Vård- och omsorgsprogrammet eller på Naturbruksprogrammet.
    Samhällskunskap 1b kan man ersätta med två små kurser - samhällskunskap 1a1+1a2.

    • Julia : Jag håller med om att VO är ett bra alternativ, https://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    • Julia : Om du läser på VO, säg på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet /det är din rättighet men du måste meddela din skola att du vill göra det - det är svenska 3 och engelska 6/ + att du behöver också få godkänt betyg i MATEMATIK 2.
    • : Om jag går sam t.ex kan jag plugga vidare på högskolan till fysioterapeut?
    • Anna : Om du går Sam, behöver du läsa Naturkunskap 2 som inte är obligatorisk kurs på Sam och på Sam läser man inte några kurser som kan ersätta Nk2. Du måste på din skola fråga om du kan läsa Nk2. Om du kan det och får godkänt betyg, då kan du bli behörig till fysioterapeutprogrammet.
    Läs alla kommentarer