Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,

    om du vill bli Auktoriserad revisor, läs på den här sidan>> där längst ner på sidan finns även länk till www.revisorsnamnden.se där det förklaras vlka krav som ställs för att få auktorisation.

    Om du just vill bli Auktoriserad revisor, måste du uppnå minst Kandidatexamen med ekonomisk inriktning = 3 års studier på heltid på högskola/universitet. Idag finns det ca 200 olika kandidatprogram som du skulle kunna läsa. Vad som blir möjligt att söka till hösten 2017, fastställs helt till 15 mars 2017, då ansökningsperiod till högskoleutbildningar börjar. Du måste söka innan 15 april 2017 men kan sedan komplettera med ditt examensbevis senast i mitten av juni 2017.

    Eftersom det är så många olika utbildningar som du kan söka och alla kanske inte ens finns på www.studera.nu redan nu, så är det omöjligt för mig att svara angående antagningsgränser till alla dem.

    15.0 är det i jämförelsetal eller i meritvärde som du kommer att ha? jag menar: kommer du att ha några Meritpoäng? Meritpoängen är det max 2.5 och kan göra stor skillnad i konkurrensen om en plats på högskola/universitet.

    ***

    Om du inte vill gå den långa vägen (8 år) mot auktoriserad revisor, kanske du kan tänka dig läsa på en yrkeshögskola. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se men återigen så är inte utbudet till hösten 2017 komplett, därför att de nya YH kommer att "släppas" i slutet av januari 2017 och du kan se dem i början av februari på www.yhguiden.se men några "ekonomiska" utbildningar är redan beslutade och färdiga, dvs vi vet att man ska kunna söka dem, se dem här>>

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Gör högskoleprovet både i oktober och i april under läsåret 2016-17, är mitt råd till dig. Och här>> har vi några enkla praktiska tips för den som ska göra högskoleprovet>>