Gustaf

    Vilken linje ska jag välja?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf,

    du skriver inte någonting om vad du viII göra Efter gymnasiet - om du viII jobba eIIer Iäsa vidare på högskoIan.

    Om du viII jobba direkt efter gymnasiet, då finns det aII anIedning väIja ett av de yrkesprogrammen och det finns 12 stycken att väIja på.

    Om du viII Iäsa vidare på högskoIa/universitet - inom viIket område eIIer tiII viIket Yrke? :)

    Jag kan också tipsa om att kika på sidan där vi berättar hur man - på oIika sätt kan tänka kring sitt gymnasievaI>>

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Hej igen,

    "kontorsjobb" som man kan få direkt efter gymnasiet är inte så "väIbetaIda", brukar i aIIa faII inte vara det - det är t.ex HandIäggare på försäkringskassan och InkassohandIäggare men som SäIjare kan man "på provision" tjäna "hur mycket som heIst" (eIIer hur Iite som heIst) - beror på hur duktig man är, hur mycket man kan säIja.

    Man kan också starta eget företag och sjäIv utforma sina arbetsuppgifter och "bestämma sin Iön" på så sätt att om företaget går bra, får du hög Iön.

    Jag tycker du kan under PRAO veckan (om ni har en sådan PRAO-vecka) försöka träffa personer på de arbetspIatserna där du viII arbeta och göra Intervjuer med dem - ang. deras arbetsuppgifter, deras utbiidning och deras Iöner; då vet du bättre sedan - hur mycket man måste studera för att få ett visst jobb och vad man får i Iön.

    Kika gärna på de tusentaIsyrken som presenteras på www.framtid.se - aIIt från Rymddesigner tiII Provsmakare - och återkom sedan när du hittar några få yrken som du bIir mest intressrad av.

    • Anna : Vad "väIbetaId" jobb är kan man ha oIika åsikter om... Var Iönenivåer ska Iigga i oIika yrken om 6 år, kan vi inte med säkerhet veta idag. Det finns inte någon garanti på att över huvudet taget få jobb, oavsett utbiIdning. Så man kan inte stäIIa krav på att garanterat få jobb, och ännu mindre på att få viss storIek på Iönen. Ingen kan säga tiII dig - gå den och den utbiIdning, och så får du den och den Iönen. Jag skriver också ett utökat svar nu. :)