Hej Otto,
    det fungerar så att alla Behöriga sökande konkurrerar om platser på olika utbildningar. Till gymnasiekonkurrerar man med en "siffra" som är summan av 16 bästa betyg (högsta) av dem som finns i Slutbetyget från grundskolan. Vad din siffra blir då - är det ingen som vet. Gör ditt bästa och vi hoppas att den blir ännu högre och då har du ännu bättre konkurrenskraft.

    Antal platser på olika gymnasiala utbildningar är inte konstant, utan förändras. Det som spelar roll hur många platser som kan "öppnas" på varje utbildning beror på många olika faktorer: tillgång till lokaler, tillgång till lärare, och hur eleverna väljer i det preliminära valet (gymnasieskolorna försöker anpassa så att alla elever får sitt första valalternativ "tillgodosett").
    Det är ingen idag som vet hur många platser som till hösten 2020 kommer att finnas på olika gymnasieprogram.

    Eftersom vi inte vet varken sig vilken "siffra" /betygspoäng/ du kommer att konkurrera med och inte hur konkurrenssituationen kommer att se ut (inte ens nu till hösten 2019 och ännu mindre om nästa år) - går det inte att svara på frågan du ställer.

    Det går att titta på statistik från föregående år, men det är endast en "fingervisning"; t om hela den utbildningen man tittar på kanske ej erbjuds från hösten 2020 på den skola där du vill gå, som idag erbjuder den utbildningen.

    Mina rekommendationer är att
    - göra sitt bästa i alla ämnen du läser;
    - kika på många olika yrkespresentationer (det finns tusentals på www.framtid.se);
    - skaffa dig så mycket info du kan om de olika gymnasieprogrammen och inriktningar;
    - kika på vilka skolor inom pendlingsavstånd som idag erbjuder de utbildningar som du är mest intresserad av (men ha i åtanke att det kan förändras);
    - gå på öppna hus på gymnasieskolorna och på gymnasiemässor;
    - boka "skugga"/bli elev för en dag på gymnasiet.

    Länktips
    Antagningskanslier.se
    och
    Gymnasieguiden.se.

    Vänligen
    ANNA