Lia
    Hej! Jag vill jobba med något inom ishockey, inte spela utan i kanske sportrådet, någon styrelse eller så. Men vilken linje måste jag gå för att jobba med hockey utan att spela?

    4 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lia,

    det är kanske yrke Idrottsvetare>> som jag skulle rekommendera att du i första hand "siktar på". I så fall behöver man plugga Idrottsvetenskap eller Idrottsmanagement på högskola/universitet.

    Se exempel på vilka utbildningar på högskolenivå som du skulle kunna söka till - efter gymnasiet - >>https://edu.mah.se

    och behörighetskraven från gymnasiet ser ut så här:

    Det krävs, alltså - Examensbevis från ett valfritt gymnasieprogram med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (för Grundläggande behörighet) + för Särskild behörighet godkänt betyg i Samhällskunskap 1b eller i två mindre kurser Samhällsk.1a1 och 1a2.

    På de flesta av de yrkesprogrammen läser man endast Samhällsk.1a1 som en Obligatorisk kurs. I så fall behöver man komplettera med Samhällsk.1a2.
    Men på högskoleförberedande program läser man Samhällsk.1b som en obligatorisk kurs. Väljer du ett högskoleförberedande gymnasieprogram, behöver du inte lägga till några speciella kurser. Men jag tycker det är bra om du kan läsa mer Idrott på gymnasiet än den obligatoriska kurser Idrott och hälsa 1. Och att du försöker också läsa - det är inte alls obligatoriskt, det är bara en liten kurs, men om du kan - välj den på gymnasiet, är mitt råd.

    Hälsningar

    Peter syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lia, vi fick nu svar från Svenska Ishockeyforbundet, läs det nedan:
    Hej.

    En god rekommendation är att läsa ett gymnasieprogram som ger behörighet till högskole- och universitetsstudier. På högskolan är sportmanagementutbildningar en bra förberedelse för framtida arbete inom ishockeyn. Betonas ska dock att enbart utbildning inte räcker. Praktisk erfarenhet av ishockeysporten är minst lika viktigt. Behöver ej vara som spelare. Kan likaväl vara som ledare, tränare eller domare. Kontakta närmaste förening.

    Med vänlig hälsning/ Best regards

    SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET

    Hej igen, vi fick nu svar från en person som arbetar som Hockey instruktör. Var god läs hans svar nedan;

     "Hej! ishockeyföreningar är väldigt beroende av ideella arbetskrafter och där behöver man ingen utbildning, men om du vill ha det som jobb finns det många vägar att gå. Ett stort engagemang är bra egenskap och det verkar du ha. Vill man jobba som tränare/ledare behöver man tränar- resp ledarutbildning, ekonomi och marknadsföring och/eller en utbildning inom företagsekonomi kan vara bra att ha. För att scouta och rekrytera spelare krävs en väldig kunskap och erfarenhet om ishockey.

    Om du står inför ett val om program på gymnasiet så skulle jag rekommendera något teoretiskt program så som Samhäll el Natur för att få en bra grund för att senare kunna läsa vidare. Bra är också att ta kontakt med någon hockeyförening och visa sitt engagemang och på så sätt få in en fot."

    hej igen, nu fick vi ännu ett svar. Denna gången från en Idrottssamordnare. Hen rekommenderar Ekonomiprogrammet>> eftersom idrott idag handlar väldigt mycket om pengar. Det är bra att ha kunskaper i ekonomi när man ska sitta i exempelvis en styrelse.

    Efter gymnasiet är det bra att söka till någon form av utbildning inom sport management, exempelvis finns utbildningar idag i Växjö och Halmstad.

    Hejsan, ännu ett svar;

    En idrottschef (som tidigare jobbat som instruktör på ishockeygymnasium) säger att man kan gå vilket program som helst, men att man ska ta kontakt med en ishockeyförening och gå "den vägen" .... via föreningen, alltså.

    SYV-besökare SYV

    Vad jag kan förstå när jag läser på lite kring arbete med idrottsrelaterade frågor så rekommenderas att man läser Sport Management på högskola/universitet efter gymnasiet.

    Det som krävs för det - är att gå ett valfritt studieförberedande program på gymnasiet och eventuellt välja in kursen Idrott och hälsa 2 som individuellt val för att bli behörig till Sport Management studier på sikt.
    Man kan alternativt även gå ett yrkesprogram på gymnasiet men då måste man göra medvetna kursval under gymnasietiden så man får med sig grundläggande och eventuellt särskild behörighet om det behövs.

    Hej igen,

    Svaret vi fick från idrottstränarna var att de som sitter i sportrådet ofta är före detta hockeyspelare eller företagare av olika slag.

    Det finns dock en utbildning på >>>Södertörn/GIH (Gymnastik- och idrottshögskola) som heter Sport Management som skulle kunna vara en tänkbar väg om man vill arbeta inom något sportråd. De kräver att man har godkänt betyg i Idrott och hälsa 2 men det finns ett antal "ersättningsmöjligheter" och man kan få behövighet genom andra kurser - se detaljerad information på lärosätets egen hemsida här>>.

    Och ännu ett svar - från Leksands gymnasium>>, som erbjuder bl a NIU Ishockey, var god läs svaret nedan:
    Hej!
    Du kan gå vilken linje du vill men eftersom det handlar en del om ekonomi och om att kunna prata med människor i olika sammanhang, så kan ju ekonomiprgm eller samhällsprgmet vara ngt. Naturligtvis kan du gå andra prgm, för det avgör inte om du skulle kunna jobba i ett sportråd.
    Men framförallt handlar det om att du har ett stort hockeyintresse och att du har ett gott öga för vilka spelare som kanske har potential/talang att kunna bli duktiga ishockeyspelare.
    Titta mkt på ishockey eller jobba som tränare/ledare om du nu  inte vill spela själv.
    Då lär du dig mkt om sporten och hur det ”fungerar” i och kring ett lag.

    Daniel SYV

    Hej igen, vi fick nu svar från en Studie- och yrkesvägledare på Anderstorpsgymnasiet>>

    Hej,
    min tanke är att eleven bör gå ett program som eleven tycker låter intressant.
    Samhällsprogrammet med beteendeinriktning, Estetiska programmet tex media, Ekonomiprogrammet kan vara några program som kan ge bra grund för att sitta med i ett sportråd.
    Sedan är det en fördel om eleven är med i en förening på något sätt och kan bilda sig en uppfattning om vilken kompetens som behövs för att sitta med i ett sportråd.

    Hälsningar
    Studie- och yrkesvägledare