Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    det går bra att gå en valfri inriktning på Samhällsvet.programmet för att sedan kunna söka till juristprogrammet på universitetet.
    Advokat >> är i grunden Jurist.
    För att bli jurist läser man i Sverige på juristprogrammet på högskolenivå;
    särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b. Och de kurserna läses på många olika program och de läses definitivt på alla inriktningar på SA>>; därför spelar det ingen roll på vilken inriktning man läser. Man har samma chanser att komma in på juristprogrammet, oavsett inriktning på SA>>.
    Vänligen

    Julia SYV