Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, hej!Du som är intresserad av bilar och teknik, kan söka till Teknikprogrammet eller till Fordons- och transportprogrammet.

    FT - är ett yrkesprogram och TE - är ett högskoleförberedande program.

    Du kan gå till ditt mål via olika vägar: t.ex genom att läsa inriktning Personbil, där du lär dig att "mecka" med personbilar eller inriktning Transport på FT, där du lär dig köra olika typer av fordon. Sedan kan du läsa på högskola eller på yrkeshögskola. Kanske skulle du efter FT behöva komplettera för behörighet på komvux en termin eller ett läsår.

    På Teknikprogrammet som är högskoleförberedande, läser du alla kurser som krävs för att kunna söka ingenjörsutbildningar på högskola/universitet. Matten är tuff på Teknikprogrammet. Jag vet inte alls om du är "kompis" med matten. Den allmänna rekommendationen är man bör ha lägst betyget C (helst högre) i matte på grundskolan för att lyckas på Teknikprogrammet. Du måste också vilja läsa Fysik och Kemi, som läses på TE som obligatoriska kurser.

    Om du väljer TE, så är det inriktningen Design och produktutveckling eller Produktionsteknik alt Teknikvetenskap som jag rekommenderar i så fall. Just inr Teknikvetenskap innehåller mer matte (läses även matte 4 som en obligatorisk kurs) och så läser man mer fysik och kemi på den inriktningen också, detta för att bli behörig att söka till Civilingenjörsutbildnignar på tekniska högskolor direkt efter gymnasiet.

    Om du väljer FT, ett yrkesprogram, så kan du säga på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet och det ska du få göra (för att det är din rättighet). Men du behöver inte bestämma det nu, utan kan göra det under åk1, innan åk2.

    Jag vill passa på och tipsa om Yrkeshögskoleutbildningar, exempel: Teknikillustratör, Automationstekniker, Bilskadetekniker och Produktonsteknik.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Ingenjör är inte en skyddad titel, som t.ex "civilingenjör", som är skyddat. Därför kan personer med olika utbildningar kalla sig för Ingenjörer. Man kan bli gymnasieingenjör (om man läser det fjärde tekniska året på teknikprogrammet eller yrkeshögskoleingenjör om man har läst en teknisk utbildning på en yrkeshögskola).

    • : Hej! Precis som Mikael SYV skrev så är matten kämpig! Jag läser mitt första år på Tekninprogrammet. Jag gick ur grundskolan med C i matte och jag kämpar för att bli godkänd! Dessutom är studietakten på mattekurserna väldigt hög! Vi har redan avslutat Matte 1C och om några veckor ska vi avsluta Matte 2C. Dessutom läser vi 50 poäng av fysiken nu den här våren. Tänk igenom ditt val noga, det är inte roligt att vara den som hoppar av eller behöver läsa om ett år :)
    • Mikael : Tack Emma för din kommentar! Mycket värdefullt att få feed-back från någon som är inne på den aktuella utbildningen och kan ge"insider"-info! Tusen tack!