Hanna
    Hej,
    Om man vill jobba som (civil)ingenjör, jurist, försvarsadvokat, åklagare eller advokat vilken linje ska man välja då? Och om man någonsin skulle vilja ångra sig och inte vilja jobba med nån av de yrkena, vilken linje + fördjupning/individuella val ger behörighet till flest vidare studier? Jag är osäker med det jag vill jobba med men för tillfället vill jag jobba med ovanstående men om jag skulle ångra mig vilken linje är "säkrast" att välja som samtidigt ger mig behörighet till de jobben jag nämnt. Ämnena jag gillar i skolan är mest so och matte, men är även bra på NO och språk så skulle inte ha något emot att läsa de om de skulle behövas.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Till civilingenjör behöver man fysik2, kemi2, och matte 4 som läses på teknik inriktning Teknikvetenskap och samma kurser plus biologi 2 läses på natur natur; så är det i så fall NA, inriktning naturvetenskap som du behöver satsa på.;)

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    försvarsadvokat, åklagare>> eller advokat>> är i grunden Jurister>>, så för aIIa de yrken och även för domare>> och kronofogde>> - så är det juristprogrammet på högskoIa man söker tiII. Behörighet tiII juristprogrammet på högskoIenivå är (förutom GrundIäggande som man måste ha tiII aIIa utbiIdningar på högskoIenivå i Sverige) är godkända betyg i SamhäIIskunskap 1b och i Historia 1b. Det är aIItså, Iätt att bIi Behörig, men sedan är det svårt att få pIats, för att det är mycket hård konkurrens om studiepIatser.

    Däremot tiII civilingenjörsprogrammet är det en annan behörighet, där man behöver godkända betyg i fysik2, kemi2 och i matematik 4. Just kurser i fysik2, kemi2 och i matematik 4 ingår som ObIigatoriska i två gymnasiaIa utbiIdningar:

    1. Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap

    och

    2. Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap>>>.

    Om du väIjer teknikprogrammet, så läser man lite för lite historia på TE, för att bIi behörig tiII juristprogrammet. Det går dock ofta att läsa en valbar kurs Historia 1a2 och på så sätt få med sig tillräckIig mängd poäng inom historia... men om man vill vara helt säker på att få läsa aIIa kurser för behörighet tiII det du viII bIi behörig tilII - då är det NA, naturvetenskap>>> som du behöver söka.

    Du får gärna kika även på andra yrken på www.framtid.se

    Återkom om du kommer på andra frågor!

    Bästa häIsningar

    ANNA