Felicia
    Hej!
    Jag går i åttan på grundskolan men har redan börjat fundera mycket över gymnasiet. Vilken linje jag ska gå tex.
    Jag är intresserad av att rita planlösningar och hus, och har gjort detta sen rätt tidigt, och gissar att det bästa arbetet då skulle vara arkitekt. Men vilka olika grenar finns det inom arkitekturen? Vad kan man göra? Vilken linje borde man gå för att att tillgång till detta yrke? Vilka betyg krävs? Osv.
    MEN samtidigt tycker jag att det är otroligt roligt att ta hand om barn! Jag älskar verkligen barn och vill även jobba med de. Så någon form av dagis eller liknade blir väl arbetsplatsen då? Vilken linje ska man gå då? Betyg? Osv.
    Den största frågan är ju om jag kan kombinera dessa två på något sätt i utbildningen. Kan jag tex gå en linje med inriktning på teknik (arkitektur) men med inslag på pedagogik (dagis)? Mycket frågor och kanske lite flummigt, men jag hoppas det går bra.
    Tack så mycket på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia!

    Det finns ännu mycket gott om tid innan du ska välja till gymnasiet, men det är mycket bra att du redan nu funderar på allvar vad du vill läsa på gymnasiet.

    Både Arkitekt och Förskollärare är högskoleutbildningar - du blir, alltså, inte färdigutbildad på gymnasiet.

    Kanske är det en bra idé om du kunde se till att bli behörig till båda de utbildningarna så att du kan bestämma senare - vilken av de du vill söka till.

    Om du får godkända betyg i Matematik 3b eller 3c, Naturkunskap 2 och i Samhällskunskap 1b + Grundläggande behörighet till högskola, blir du behörig att söka både till Förskollärare och till Arkitekt.

    Matematik 1 läses på alla gymnasiala program och detsamma gäller Naturkunskap 1a1 och Samhällskunskap 1a1 och med tilläggskurser är det möjligt att få full behörighet - på vilket som helst program.

    Läs info om alla gymnasiala program på GymnasieGuiden och hör av dig igen, berätta vilket eller vilka program som verkar vara mest intressanta för dig.

    Du kan också se på http://www.framtid.se om du hittar något annat yrke också, ett till, alltså - som du eventuellt fastnar för.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv