ell
    Hej jag är väldigt osäker vad jag ska gå för linje på gymnasiet. Jag har haft syvmöte men blev typ ännumer förvirrad ? Så jag undrar om jag skulle gå teknik vad finns det då för inriktningar & vad kan jag typ bli efter gymnasiumet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa; Teknikprogrammet >> har 5 inriktningar men det inte på alla skolor som alla inriktningar erbjuds. Oftast erbjuds en eller 2 (ibland 3) inriktningar på TE. Ex. Grillska-gymnasiet-i-eskilstuna >> erbjuder en av inriktningar "Informations - och medieteknik".
    Efter gymnasiet kan man söka till olika eftergymnasiala utbildningar - på högskolor/universitet, på yrkeshögskolan eller söka till Fjärde året på teknikprogrammet (för att bli Gymnasieingenjör >) eller söka jobb direkt efter 3 år på teknikprogrammet.

    EXEMPEL PÅ YRKEN som man kan satsa på i fall man läset på Teknikprogrammet

    Ännu fler exempel på yrken finns i listan på gymnasieguiden.se/program/TE/yrken >> och varje yrkestitel är en klickbar länk...