Wilma
    Jag ska snart välja gymnasium och funderar över vilken linje jag ska gå då jag vill bli rättsadvokat när jag blir större, just nu pendlar jag mellan Natur-Samhälle och Ekonomi-Juridik. Har det någon större betydelse om man väljer den ena eller den andra?

    Det som spelar roll för mig mellan dessa är att man i 3:an på den skolan jag funderar på att gå på kan välja en fördjupning.

    På Ekonomi-Juridik finns det Avvikande beteende där man fördjupar sig i hur kriminalitet, psykisk ohälsa och drogmissbruk uppstår och vad man kan göra för att förhindra det, då arbetar man med teorier om hur kriminalitet utvecklas och vad man kan se för mönster.
    Medans på Natur-Samhälle finns det Kriminalteknik där man fördjupar sig i kriminalteknik och även kriminologi där man fokuserar på orsaker till brottslighet och vilka faktorer man bör belysa för att minska kriminaliteten i samhället.

    Jag tycker själv att båda låter intressanta men undrar om de har någon betydelse vilket man väljer eller ifall det inte spelar någon större roll

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    Advokat är i grunden Jurist. Du behöver alltså komma in på juristprogrammet. Behörighet till juristprogramemt är Grundläggande behörighet + godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. Såvisa man ej söker i AU-alternativt urval /vilket är ett undantag och erbjuds bara någon gång ibland/, så söker man med sitt Meritvärde och/eller med resultatet av Högskoleprovet.
    Man ska i vilket fall bli Behörig. Behöriga sökande deltar sedan i konkurrensen. Konkurrerar gör man med en "siffra" /meritvärde/ eller en annan siffra - resultat av högskoleprovet.
    Vilket program man läste på gymnasiet ser man inte i den "siffran" som man konkurrerar med.

    Så, i princip, så spelar det ingen roll - vilket program man, på gymnasiet, läser - bara man får höga betyg eller får högt resultat på högskoleprovet, för att komma in på juristprogrammet.
    Sedan, när man väl kom in på juristprogrammet, kan det bli lättare att läsa om man redan på gymnasiet läst många kurser i Samhällskunskap /ex. både samhällskunskap 2 och 3/ och Samhällsvet.specialisering /kriminologi/.
    Vänligen
    ANNA