Lova
    Hej, jag ska välja gymnasium om en månad ungefär, men jag kan inte bestämma vad jag ska välja! Jag är intresserad av att bli stylist inom antingen inredning eller kläder. Vilken linje ska jag välja då? Har tidigare funderat på natur men det känns inte riktigt som de passar. Vill helst gå en lite bredare linje än t.ex hantverksprogrammet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lova!

    Det finns 24 olika gymnasieprogram. Av dem 5 stycken IM, för obehöriga till nationella program och IB - som är det internationella programmet. Då återstår det 18 program och av den 6 - högskoleförberedande och 12 - yrkesprogram. Du kan läsa info om alla program på http://www.gymnasieguiden.se

    Om du vill kunna jobba direkt efter gymnaiset, då är det ett av de yrkesprogrammen som jag rekommenderar i första hand.

    De högskoleförberedande - gör just det, förbereder för högskola. Det är svårt att få jobb direkt efter ett högskoleförberedande program.

    Det är stor konkurrens om jobben inom yrkesområde: stylist inom inredning eller kläder. Det krävs stor konstnärlig talang och kontakter inom branschen för att lyckas inom de yrkesområdena.

    Jag råder dig att läsa på om yrkena:

    Inredningsarkitekt

    Rekvisitor-och-attributor

    Mönsterkonstruktor

    Klädesdesigner

    Grafisk formgivare

    och även på andra yrken som du finner på www.framtid.se

    Titta lite extra på Estetiska programmet, inriktning bild-och-formgivning och/eller inriktning Media.

    Du skriver att du vill gå en lite bredare linje än t.ex hantverksprogrammet. Fördelar med ett yrkesprogram är flera:

    - du lär dig ett yrke och kan få jobb direkt efter gymnaiset

    - du kan läsa som Lärling och bl a ha rätt till 1000 kr. extra i månaden från CSN under gymnasietiden

    - du kan välja läsa kurser för grundläggande behörighet till högskola (svenska 2, 3 & engelska 6) eller låta bli, dvs inte läsa dem. I så fall kan du komplettera efter gymnaiset - på komvux eller genom att göra prövningar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig inför ditt beslut om val till gymnasiet! Logga in på Mitt Gymnasieval och du får mycket extra hjälp där.

    Lycka till!

    ANNA

    Hej igen, du skriver att Naturvetenskapsprogrammet inte riktigt "passar" men du skriver inte varför. Om det är för svår matte, fysik och kemi som inte riktgit känns bra att välja läsa, då är inte Teknikprogrammet ett bra alternativ heller, för där läser man lika mycket matte som på NA, och det är det avancerade c-spår i matten som läses samt att man läser kemi och fysik som obligatoriska kurser även på Teknikprogrammet. Men du får gärna kika på TE, inriktning Design-och-produktutveckling men tänk på att det är ett högskoleförberedande program och att tanken är att man läser vidare på högskola eller yrkeshögskola, dvs det kan bli svårt att få jobb direkt efter gymnasiet.