Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Miklos,

    om din fråga gäller GYMNASIEPROGRAM - då är det så att på alla de Yrkesprogrammen läses endast Matemaik 1a som en obligatorisk kurs.

    På de Högskoleförberedande gymnasieprogrammen är det olika mycket matematik kan läser. Mest matematik läser man på Naturvetenskaps- och på Teknikprogrammet, där man läser matematik 1c, 2c och 3c på alla inriktningar på de 2 programmen, men även mer matte, matte 4 på en av inriktningarna på vardera av de 2 programmen.

    Minst matematik av de högskoleförberedande programmen läser man på Humanistiska och Estetiska programmet, endast Matematik 1b.

    På alla gymnasiala program är det ej förbjudet att läsa mer matte och ofta erbjuds det också läsa mer matte som valbara kurser.

    Är det något speciellt program du är intresserad av mer än andra gymnasiala program?

    Tips - på gymnasieguiden.se/program kan du bläddra ner på sidan och klicka på programnamnet/rubriken - då öppnas det text, info om programmet och där finns det även på varje program en länk till Programplanen för det specifika programmet. I programplanen för varje program ser man alla kurser som läses som obligatoriska + vilka kurser som får läsas inom programfördjupningen på varje program. OBS! inom Individuellt val får man läsa vilka kurser som helst /inklusive kurser i matamatik/.

    Liselotte