Ken
    Hej. Jag går just nu i 2an och har endast Matte 1a, jag har alla särskilda behörigheter men undrar om jag just behöver lägga till Matte 2?

    Länken till högskoleutbildningen finns här, http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-HGMOV
    Tack
    • : Hej! Jag är ingen SYV men har du läst samtliga kurser som krävs för den särskilda behörigheten samt har grundläggande behörighet är du behörig till utbildningen. Du behöver alltså inte lägga till Matte 2 för att bli behörig till detta program. MVH,
    • Liselotte : tack Brendan, det stämmer: man behöver inte läsa Matte 2 på just den utbildningen som Ken är intresserad av.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ken! Du behöver inte läsa Matematik 2 för att bli behörig till den utbildningen som du är intresserad av.

    Behörighet till utbildningen är: Grundläggande behörighet + Historia A, Samhällskunskap A eller Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 1/A1)vilket betyder att du behöver godkända betyg i Svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i Engelska 6 och i Historia 1b (eller i två mindre kurser 1a1 + 1a2) och Samhällskunskap 1b (eller i två mindre kurser 1a1 + 1a2). jag antar att Svenska 1 och Samhällskunskap 1a1 och Historia 1a1 ingår i din studieplan men de resterande kurser behöver du få godkända betyg i.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte