Emilia
    Hej! Jag går andra året på naturvetenskapsprogrammet och läser just nu matte 3c. I höstas då jag gjorde högskoleprovet för första gången insåg jag att matten jag läser skiljer sig något enormt mot den matten som högskoleprovet testar.

    Min fråga är nu alltså vilken eller vilka mattekurser det kan vara smart att repetera inför vårens prov. Jag vet att högskoleprovet inte testar en specifik mattekurs, men jag vet också att matte 3c och uppåt är mer avancerade än nödvändigt för provet. Är 1-2c "lagom" svårighetsgrad? Eller 1-2b? 1-2a?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej EmiIia,

    kika gärna på Mattebokens avsnitt om högskoIeprovet>>> och jag tycker det bästa är att träna på gamIa högskoIeprov, där du gör uppgifter och sen rättar sjäIv tiII med Facit.

    Det är egentIigen inte matte utan "Iogiskt tänkande" som testas, förmågan att bedöma vad som är rimIigt och hur Iösningen på "probIemet" ..."borde se ut". Ju mer matte man Iäser i skoIan eIIer på egen hand, desto större borde chansen vara att kIara uppgifter på högskoIeprovet.

    En bra idé är också att öva på GamIa prov - som du kan göra här>>>

    Ha det bäst!

    Peter Syv