Ellen
    Hej!

    Jag funderar på att söka in till socionomprogrammet. Problemet är att jag inte vet om mina betyg räcker till, har nämligen 17,55 i merit (tillhör BII).

    På olika hemsidor är det olika statisk för tidigare antagningspoäng. Det varierar även stort mellan olika orter. Vilken hemsida rekommenderar ni som tillförlitlig? Tror ni mina betyg räcker till?

    Förresten, när det står poäng för en viss antagningsgrupp, är det då den lägsta poängen någon kom in med?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen!
    mitt första råd till dig blir att du gör Högskoleprovet så många ggr du orkar.
    Det andra rådet blir att du söker till flera olika orter - prioritera så att du söker till den orten där du i första hand vill läsa - som ditt högst prioriterat alternativ och sedan "i fallande grad"... Du kan söka till socionomprogrammen på 12 olika orter i en och samma ansökan.
    Mitt tredje råd till dig blir att du försöker höja ditt meritvärde. Prata med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du idag inte har 2.5 meritpoäng, som är max, så kan du kanske läsa någon kurs för att få fler meritpoäng. Du kan också försöka göra några prövningar för att höja de betygen som du har i ditt examensbevis.

    Vad gäller antagninsgränserna så går de upp och ner - de tidigare siffrorna ger viss "fingervisning" (de visar hur det var förut) men ingen vet hur det blir i framtiden. Den siffran som du ser i antagningsstatistiken bör visa det meritvärde som hen som kom in sist, hade. Alltså alla sökande som hade högre meritvärde än den siffran du ser i antagningsstatistiken, kom in men ingen som hade lägre meritvärde kunde komma in.

    Den antagningsstatistik vad gäller högskole-universitetsutbildningar som vi absolut kan rekommendera finns på UHR (universitets- och högskolerådets) webbplatser, t.ex www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats. Se listan på socionomprogrammen på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionomprogrammet - när du klickar på programmets namn/rubrik kan du på nästa sida se bl.a en flick ANTAGNINGSSTATISTIK - klicka på den och en Tabell kommer fram där du tittar på raden BII (meritvärde i kompletteringsgruppen).