Lana
    Hej!
    Det är så här att jag har två meritering i min gymnasiet examen som jag har haft dem genom:
    matte 5 och där har jag slutbetyg D
    engelska 7 och jag har A som slutbetyg men bredvid kursen står U i examen.

    Nu tänker jag göra prövning i modernaspråk men jag vet inte vilken steg jag ska välja då jag har ganska stora chanser att få höga betyg i dem
    Jag vet att jag kan få ett halv meritpoäng genom steg 3 men om jag gör prövning i steg 5 kan jag byta ut den med matte som finns i min gymnasiet examen? Eftersom jag tror att jag kommer få högre betyg i prövning än min betyg i matte
    MVH
    • : Ursäkta mig men jag fattar inte riktigt! Menar ni att jag inte har en hel meritpoäng som jag får av min betyg i engelska 7 då det står U bedvid den ??:o
    • Anna : Jo, du får 1.0 i merit för Engelska 7. ... Max i merit är dock 2,5. Du kan alltså, förutom eng.7 få ännu 1,5 i merit för andra kurser.
    • :

      Tack för svaret, jag behöver ställa en till fråga för att fatta mer :D Om vi säger så här att jag kan inte byta ut matte 5 och jag har ett A i engelska 7. Så sammanlagt har jag hittills 2 meritpoäng av 2,5 och behöver en halv meritpoäng som jag får av moderna språk steg 3, hur kommer då moderna språk 4 att höja mitt jämförelsetal? menar ni att den ersätter engelskan? Kan ni förtydliga rådet  ;)

    • Julia :

      Antagning.se kommer räkna in betyg i Moderna språk 4 (eller i en annan kurs som "i princip" kan ge meritpoäng, ex. Matematik Specialisering) - in i ditt jämförelsetal, om detta Höjer ditt meritvärde.

      Om man redan har max i merit, kan meritvärde endast höjas med att höja Jämförelsetalet. I jämförelsetalet får alla kurser räknas in som "i princip" kan ge meritpoäng, även de kurser som - just för dig - inte ger meritpoäng, pga du redan har max.

      Hur stor höjning du får i fall man räknar in betyget i moderna språk 4 in i ditt jämförelsetal beror på vad ditt jämförelsetal är idag.
      Eftersom du har D betyg i matte 5 (alltå inte alla A-betyg i alla kurser) har du idag jämförelsetal på lägre än 20.0. Betyget i mod.språk 4 som är högre än ditt nuvarande jämförelsetal kommer ge dig höjning (kanske liten, men ändå). Betyget i mod.språk 4 som är samma eller lägre som ditt nuvarande jämförelsetal, kommer inte att räknas in och påverkar, därför, inte.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du kan inte byta ut matematik mot moderna språk - i ditt examensbevis; det är omöjligt.
    Om matematik 5 är en "vanlig kurs i ditt examensbevis", ej "U"-kurs räknas betyget i den kursen in i ditt jämförelsetal, oavsett om du får meritpoäng för den kursen eller inte.
    Men även betyg i mod.språk 4 kan, tillsammans med matte 5 räknas in.
    ******
    Mitt råd till dig blir att du i första hand försöker göra prövning i mod.språk 3 (och i andra hand - i mod.språk 4). Får du höga betyg, helst A, i både mod.språk 3 och 4, får du bästa möjliga höjningen i ditt meritvärde. I så fall kommer både betyg i mod.språk 3 och 4 räknas in i ditt jämförelsetal samtidigt som du får 2,5 i merit.

    För att betyget i moderna språk 4 ska räknas in - behöver du få högre betyg i den kursen, än ditt nuvarande jämförelsetal. Det är i alla fall vad Antagning.se har förklarat för oss. Det är annars Antagning.se som räknar fram meritvärde och det är deras bedömning och beslut som gäller.

    Du får också gärna samråda med SYV på komvux och med studievägledare på högskolenivå; du kan också kontakta Antagning.se.

    Vänligen
    ANNA