Sofie
    Hej. Jag funderar att söka in på civilingenjörsutbildning som kräver:
    Områdesbehörighet 9 (Fysik B, Kemi A, Matematik E)
    eller
    Områdesbehörighet A9 (Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4)

    Jag behöver komplettera Fysik 2(då jag bara har Fysik A) men jag har Matte D. Jag läste att Matte 4 motsvarar Matte C som jag redan har. De kurser jag har betyg i är Fysik A, Kemi A, Matematik D.
    Min fråga är då, om jag kompletterar Fysik 2, behöver jag också göra Matematik 4?
    Vilken områdesbehörighet är det som gäller för mig och hur gör jag mig behörig på enklaste sätt?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie!

    Kurser i matte har inte bara bytt namn men även antal poäng, dvs kursernas storlek (hur mycket matte man läser inom varje kurs).

    Matematik 1, 2, 3, 4, 5 och specialisering - alla är á 100 poäng per kurs, men de "gamla" kurser i matte hade olika antal poäng:

    Matematik A - 100 poäng

    Matematik B - 50 poäng

    Matematik C - 100 poäng

    Matematik D - 100 poäng

    Matemaitk E - 50 poäng.

    Man läser lika mycket matte genom att läsa Matte 1-4 eller Matte A-E.

    Du skulle behöva skaffa dig godkänt betyg i Matematik E eller i Matematik 4. Matematik E kan man inte längre läsa, men man kan gör Prövning

    Oftast är det bättre att läsa på komvux jämfört med att göra prövning men du bestämmer själv vad som passa dig bättre.

    Hälsningar

    Mikael SYV