Milla SYV på FrågaSYV

    I Göteborg heter gymnasieantagningssystemet Indra2.

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hej Sara,
    det som Milla svarade dig stämmer. I Göteborgs regionen heter gymnasieantagnings-datasystem Indra2.
    Det är den här hemsidan - indra2.se

    Uppgifter om datumen, skolorna och kontaktuppgifter till antagningskansliet i Gbg-regionen finns på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborgsregionen

    Ännu går det i Gbg-regionen ändra sitt gymnasieval:

    Alltså, kan ett antal elever ännu Ändra sina val. Det är för det första.
    För det andra, har inte betygen från Slutbetygen från grundskolan kommit in; när betygen har kommit in Och gymnasieskolorna har rapporterat att de kan inte ändra antal gymnasieplatser längre... (och det är mitt i juni någon gång) - då kommer hela antagningen göras om, helt och hållet.
    Om man var antagen eller inte var antagen i den preliminära antagningen - kommer inte spela någon som helst roll.
    Sedan kan "speciella fall" tillkomma - som t.ex elever som med sina familjer flyttar till Gbg regionen ... - det är alltså först när resultat av det Slutliga antagningen "annonseras" och det är tidigast kl12 den 26 juni - som man kan veta vilka som kom in och var. Innan dess kan väldigt mycket ändras.
    Hur man "ligger till" idag, t.ex - kommer inte spela någon som helst roll; då hela den utbildningen på gymnasiet kan ännu meddela att de ej kommer att starta (t.ex pga lärare saknas - det är ju lärarbrist).
    Alltså, är det helt meningslöst att försöka se hur du eller någon annan elev "ligger till" - för att det slutliga resultatet kan bli helt annorlunda.
    Dessutom, så tror inte jag att någon annan än personal på antagningskanslierna kan se hur eleverna "ligger till". Kanske kan SYV på din skola se det också - men jag är inte säker.
    Att eleven på sin inloggning skulle kunna se det - tror jag inte alls på; men om det är viktigt för dig (dock, förstår jag inte varför det skulle vara det...) - kan du kontakta personal på Antagningskansliet i Gbg Regionen och fråga; eller prata med SYV på din skola igen.
    Hälsningar
    D: