Hej Sayed!

    En maskiningenjör kan ha varierande utbildning och syssla med många olika uppgifter, allt från konstruktion av maskiner till service och underhåll i produktionen på ett företag. Maskiningenjörer finns i många olika slags företag, men en stor bransch är verkstadsindustrin.
    ___ ___ ___

    Dataingenjörer har kunskaper i datateknik och kan därför arbeta som programmerare, systemutvecklare, systemadministratörer och IT-konsulter.

    Andra tänkbara områden är att arbeta inom utbildning och/eller försäljning. Med några års erfarenhet kan du även arbeta som teknisk expert, systemansvarig, IT-arkitekt, ansvarig för kundkontakter, projektledare och IT-chef.

    ___ ___ ___
    Program på svenska högskolor/universitet kan vara olika långa; de vanliga för Ingenjörer är Högskoleingenjör>>, 3 år; och Civilingenjör>>, 5 år, - och det långa femåriga programmet är svårare än det 3-åriga programmet.
    Man får ofta svårare arbetsuppgifter efter det 5-åriga-programmet (som Civilingenjör) men då har man även läst 2 år längre och haft också "förlorad arbetsinkomst under 2 extra år", vilket kompenseras ofta med högre lön för Civilingenjörer jämfört med Högskoleingenjörer.

    Det finns hundratals olika program som leder till yrken som du nämner i din fråga och som ditt val står mellan ... det är extremt svårt att, utan att veta Exakt vilka program du väljer mellan + utan att känna dig - ge några råd!
    Det jag kan göra att grovt jämföra branscherna - och det jag tycker framträder tydligt är att Maskin-branschen är mycket mer "stabil", dvs förändringar sker inte lika snabbt, om man jämför med Data-branschen.
    Inom IT/databranschen sker förändringar mycket snabbt - och man ska vara beredd att snabbt och ständigt lära sig nytt och lära om.
    Vill man ha en mer stabil /konstant/ "arbetsyta" där man kan lära sig saker och använda de kunskaper under lång tid utan att ständigt behöva "hänga med" i den snabba utvecklingen - tycker jag att maskiningenjörs-branschen passar bättre.