Hakima
    Hej, det är ett år kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval men jag tänkte vara ute i god tid.Och jag tänkte mycket om vad jag ska bli och jag tycker att bli sjuksköterska,men det jag undrar är vilken program ska jag läsa?och hur många poäng behöver jag för att koma in på det programmet?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hakima!
    Det går att bli behörig till Sjuksköterskeutbildningen på olika gymnasieprogram.
    Vård och omsorgsprogrammet är ett bra alternativ. men där måste du se till att läsa just de "rätta valbara kurser". Om vilka kurser och varför du behöver välja, läs på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    Du kan lätt bli BEHÖRIG till Sjuksköterska på alla högskoleförberedande program - men se då till att läsa Naturkunskap 2-kurs.

    Hälsningar
    Mikael SYV