Alex
    Hej jag har alltid velat bli civilingenjör inom byggområdet. Nu är det gymnasieval. Jag vill kunna rita hus och själv bygga hus från grund till topp osv alltså allt i ettm.Finns det någon linje/inriktning som man kan välja för att bli det jag vill bli. Ska man gå natur eller teknik? Och vilken inriktning ska man välja inom den linje för att det finns många inriktningar sp jag inte väljer fel. Och vet du efter 5 år i universitet kommer jag kunna jobba direkt med det här? Kan jag göra ett eget företag eller jobba privat? T.ex. köpa mark och bygga hus från grund till topp. Tack för all svar och för att du tar din tid och skriver här. Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    kika gärna på BA, bygg- och anläggningsprogrammet, inriktning Husbyggnad. Om du vill med egna händer bygga hus, tycker jag du i första hand bör söka till BA, inr.Husbyggnad.

    Projektera (rita) hus är det arkitekter >> som gör. Det brukar vara hård konkurrens för att komma in på högskoleutbildningar som leder till yrket Arkitekt. Behörig till arkitektutbildningar på högskolenivå kan man bli på flera olika gymnasieprogram, bland annat på Naturvetenskapsprogrammet, på Teknikprogrammet men även på Bygg- och anläggningsprogrammet (om man läser matematik 2 och 3 och naturkunskap 1a2 och 2 samt samhällskunskap 1a2). Även om man på Bygg- och anläggningsprogrammet inte kan eller inte vill läsa matematik 2 och 3 och Naturkunskap 1a2 och 2 samt samhällskunskap 1a2, så kan man komplettera efter gymnasiet - och det skulle ta en termin på heltid på komvux.

    Förutom högskoleutbildningar, kan det finnas utbildningar inom andra skolformer - ex. inom yrkeshögskola. Kika exempelvis på - yh Arkitektur visualisering; yh byggnadsingenjör; yh Byggprojektör BIM; Byggprojektör CAD/BIM; yh Trähusprojektör; Byggnadsingenjör mark och vatten; yh byggnadsingenjör ROT >>.