Josefin
    Hej! Jag har gjort mitt val men ska göra ett omval den 18:onde. Just nu velar jag mellan två Sam-inriktningar. Jo, jag vet att man väljer inriktning i tvåan men när jag bestämt mig vilken linje jag vill gå kan jag välja vilken skola jag ska gå. För en av gymnasieskolorna har t.ex. bara en av inriktningarna jag vill gå.

    Men till frågan, vilken inriktning av Sam-Beteende och Sam-Media har flest jobb man kan utbilda sig till. Alltså vilken är bredast?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det är inte någon stor skillnad, men om man läser Sam-Beteende blir man även behörig att söka till "Lärare i Samhällskunskap" och inte bara "lärare i geografi och filosofi".

    För övrigt, så beror mycket på vilka Valbara kurser du läser och det beror mer på skolan än på inriktningen, därför att det är samma lista på kurser som får läsas som Programfördjupande för hela programmet. Du kan se vilka kurser det är i Programplanen för SA här >>

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte